De "nya" motions-K2:orna, hur stabila?

Det finns ju numera några K2:eek:r av turbåtsformat, jag tänker på Viper K2, ZedTech Mas 2, Vajda Civetcat K2. Formatet verkar vara 650 x 55 cm för allihopa, och alla har en motsvarande K1-version på 520x51 cm.

Är det någon som testat de här båtarna? Jag är lite småsugen på att beställa en att ha för att paddla snabbt med brorsan, men också låna ut till lite långsammare kompisar :)

Jag är därför extra nyfiken på hur stabila de här känns. Jag är inte orolig för min egen del, men utlåningsmöjligheten hänger på att den upplevs någorlunda stabil.

Tyvärr är min enda K2-erfarenhet från extremt breda och stabila långfärdskajaker så jag har ingen aning hur det funkar när man sitter i lite snabbare båtar. Dessa K2:eek:r är ju 55 cm breda medan K1-versionerna är 51 cm. Kommer 55 cm K2 upplevas lika stabil som en motsvarande K1 på 55 cm (finns ju en Viper 55 t ex), eller blir det rankare när man sitter två i samma kanot? Någon anledning är det ju att båtarna är 650x55 istället för 650x51, är det för att 4 cm extra inte gör så stor skada på glidet eftersom den är så lång, eller är det för att 51 cm skulle upplevas för rankt?

Det ideala för mitt användningsområde vore ju om dessa K2:eek:r faktiskt upplevs som lite stabilare än K1:eek:rna på 520x51cm.
 
Svar: ingen aning ;-)

Men jag har köpt en Viper K2. Enligt Nelos interna skala så ligger en ICF-racer på 1, och en Classic på 2, en Viper 51 K1 på 3, en Viper 55 K1 på 4, en Viper 60 K1 på 5 och en Viper K2 på 4. Få hoppas att det stämmer. SItsarna är av den nya typen med 4 höjdlägen och det borde gå att sänka ytterligare några mm om det behövs.

Om en månad när isen är borta kanske jag kan ge svar.
 

Bilagor

  • P2180012.jpg
    P2180012.jpg
    28.4 KB · Visningar: 757
  • P2180007.jpg
    P2180007.jpg
    35.1 KB · Visningar: 758
  • P2180008.jpg
    P2180008.jpg
    40.4 KB · Visningar: 754
Oj fin kanot, med de färgerna måste ni ju paddla riktigt fort dessutom!

Ska bli intressant att höra vad du tycker när du får tillfälle att paddla. En följdfråga kommer bli hur det funkar med långa personer, tycks minnas att du är ganska lång.

Jag har tidigare lånat ut min Viper 51:a till en 190+ cm person, och då visade det sig att skenorna för fotplattan är i kortaste laget, fotplattan hänger halvt utanför. Det går att ordna vid nybeställning (man säger till Nelo att det är en lång person som ska använda kanoten så sätter de skenorna längre in), men om man tänkt låna ut kanoten till höger och vänster är det ju bra om det funkar för många olika kroppslängder.

Hittade precis denna länk från ett företag som säljer Nelokanoter, de har egen stabilitetsskala:
http://www.mkayaks.com/adults.htm

De säger att Viper K2 är "10", Viper 51 "9" och Viper 55 är "10-11". Alltså ungefär lika stabil som Viper 55 men inte riktigt, låter bra om det stämmer.

Intressant är att de sätter Nelo Classic så lågt som "3" på deras skala. Jag som äger en Nelo Classic kan väl i viss mån förstå det, medan Viper 51 helt klart är en kanot som "rätar upp sig själv" och det är ytterst ovanligt att ens de som aldrig paddlat förr välter (även om det är vingligt) så känns Classic vara en sån som man måste aktivt balansera hela tiden, och nybörjare välter definitivt vid bryggan. Jag har inte själv lärt mig behärska den, men hoppas på en varmare sommar i år :).

Nelo har för övrigt samma stabilitetsvärde på Classic som för Viper 51 vilket är uppenbart helt fel, därför litar jag inte så mycket på deras skala. I och för sig kan det vara så att Nelo ser det som så att Classic hör till racingkajakerna och ska jämföras med andra racingmodeller (och då är det ju definitivt rätt så stabil), medan Viper hör till turbåtarna och ska jämföras med "vanliga" kajaker, men att Viper och Classic är i olika kategorier och inte ska jämföras med varandra.
 
Senast ändrad:
Jag är 195 cm lång och väger 86 kg och sonen är 186 cm. Har faktiskt inte kollat skenorna på den här men hade inga problem vid inställning i en Viper K1. Kanske viktigt att man skjuter bak sitsen så att inte fotplattan hamnar för långt fram? Många havspaddlare får problem med ryggen i sargkanten i det läget när de är vana vid ryggstöd men jag har turen att inte vant mig vid ryggstöd...
 
Kan möjligen vara att det gäller just min Viper 51, jag har fått uppfattningen att kajakinredningar ofta byggs och monteras lite slarvigt av någon anledning, gäller inte bara Nelo. Min långe vän har dock ett överkropp-ben-förhållande som får Blanka Vlasic att se ut att ha korta ben, så det kan vara det att han faktiskt är för lång för standardkonfigurationen... minns inte riktigt om vi sköt tillbaka sätet maximalt, kanske inte gjorde det. På en K1 vill man iofs gärna ha lite mariginal att skjuta fram-och-tillbaka sätet för att justera viktfördelningen.
 
Har själv haft både Viper 51 & 55 har oxå den känslan att dom i std.utförande verkar vara byggda för rätt korta personer! På båda dessa fick jag sätta sitsen så långt bak det gick(utan att då få kontakt med sargen) å fick skjuta fram fotstödet/plattan nästan så långt det gick å det var inte mkt som satt kvar i skenan! Kändes inte helt bra! Själva är jag då "bara" 185 cm lång!
Så jag skulle nog som sagts beställa framflyttat fotbräde om jag var lite längre!

/Janne
 
Det finns ju numera några K2:eek:r av turbåtsformat, jag tänker på Viper K2, ZedTech Mas 2, Vajda Civetcat K2. Formatet verkar vara 650 x 55 cm för allihopa, och alla har en motsvarande K1-version på 520x51 cm.

Är det någon som testat de här båtarna? Jag är lite småsugen på att beställa en att ha för att paddla snabbt med brorsan, men också låna ut till lite långsammare kompisar :)

Jag är därför extra nyfiken på hur stabila de här känns. Jag är inte orolig för min egen del, men utlåningsmöjligheten hänger på att den upplevs någorlunda stabil.

Hur stabil en besättningskajak upplevs beror mycket på hur vinglig den andra kanotisten är. Tänk på att det är 2 personer som vinglar. Duktiga och samspelta kanotister upplever K2:eek:r stabilare än K1:eek:r pga de faktiskt är stadigare. Ifall du och din bror tycker att ni är säkra i K1 Viper 51 cm, kommer ni troligtvis uppleva en K2:a vingligare.
Sitsens höjd över skrovbotten inverkar mer på stabiliteten än skrovets bredd.

Jag tror inte att du kan låna ut en motions K2:a till vem som helst och tro att de klarar av att paddla den problemfritt.

Turbåtsregeln bygger väl på de gamla gamla racingreglerna där minsta K2 bredden är 55 cm?

Att paddla en K2:a snabbare än en K1:a kräver en hel del samträning.
 
K2-Surfski...

Tror det är Epic-"K2-Surfskis" påväg till Sverige, kolla med Erik på Nomado, och skulle man vurpa med en sådan är det ju inte samma krisopanik som det fort blir med en vattenfylld motionslåda ;-)

A
 
Tror det är Epic-"K2-Surfskis" påväg till Sverige, kolla med Erik på Nomado, och skulle man vurpa med en sådan är det ju inte samma krisopanik som det fort blir med en vattenfylld motionslåda ;-)

A

Jo jag har fått för mig att det är enklare att sänka en slätvattens-K2:a än en K1:a också :). Vet inte om det verkligen är så, anledningen skulle i alla fall vara att genom den större längden är det större risk att om det går lite vågor att man trycker ner hela fören och främre sittbrunnen under vattnet och vattenfyller direkt.
 
Hur stabil en besättningskajak upplevs beror mycket på hur vinglig den andra kanotisten är. Tänk på att det är 2 personer som vinglar. Duktiga och samspelta kanotister upplever K2:eek:r stabilare än K1:eek:r pga de faktiskt är stadigare. Ifall du och din bror tycker att ni är säkra i K1 Viper 51 cm, kommer ni troligtvis uppleva en K2:a vingligare.
Sitsens höjd över skrovbotten inverkar mer på stabiliteten än skrovets bredd.

Jag tror inte att du kan låna ut en motions K2:a till vem som helst och tro att de klarar av att paddla den problemfritt.

Turbåtsregeln bygger väl på de gamla gamla racingreglerna där minsta K2 bredden är 55 cm?

Att paddla en K2:a snabbare än en K1:a kräver en hel del samträning.

Ja då vet man ju varför bredden är 55 cm i alla fall, läst runt lite mer och då står det lite här och där att båtarna uppfyller turbåtsreglerna.

Jo jag har tänkt på det där med att man är två pers och man kanske sabbar lite för varandra i vinglandet snarare än hjälper och att det därför skulle kännas vingligare. Skulle vara en kul ny utmaning att prova på. Synd bara att det kostar ganska mycket deg och att samträningstillfällena kanske inte kan bli så många som jag önskar.

Jag misstänker att det kan fungera lite annorlunda i klassen turbåtar än racerbåtar också det där med sitshöjder och upplevd stabilitet och K2:eek:rs vinglighet. När man väl börjat känna sig trygg i Viper 51 är skillnaden i stabilitet mellan högsta och lägsta sitsläge inte så jättestor är min egen erfarenhet, det har nog att göra med förhållandet mellan upprätande moment och hur mycket sidledsrörelse man ställer till med en viss balansförmåga. En turbåt har ändå ganska mycket upprätande moment, medan en racer för oss lärt-sig-paddla-på-gamla-dar-amatörer i alla fall känns som de har 0 upprätande moment och istället accelererar lutningen om man hamnar lite snett.

Förmågan att paddla fortare hänger nog också en del på i vilket fartspann man rör sig i kan jag tänka. Antagligen kräver det en hel del samträning att kunna maxtrycka på samma sätt man kan i en K1. Men i motionärsfarter på maratondistanser är min gissning att det är ganska enkelt att paddla snabbare än man gjorde i varsin K1:a.

Men jag börjar nog inse att utlåningspotentialen nog är ganska låg, får nog räkna med att paddlarna åtminstone bör behärska en 51-cms K1:a mycket väl... undrar hur det funkar om ena personen är balansmästare och den andre är nybörjare, och vem som ska sitta fram och bak. Det verkar ju som man måste ta och skaffa en sån där båt och testa en massa bara för att få svar på alla frågor :).
 
Jag misstänker att det kan fungera lite annorlunda i klassen turbåtar än racerbåtar också det där med sitshöjder och upplevd stabilitet och K2:eek:rs vinglighet. När man väl börjat känna sig trygg i Viper 51 är skillnaden i stabilitet mellan högsta och lägsta sitsläge inte så jättestor är min egen erfarenhet, det har nog att göra med förhållandet mellan upprätande moment och hur mycket sidledsrörelse man ställer till med en viss balansförmåga. En turbåt har ändå ganska mycket upprätande moment, medan en racer för oss lärt-sig-paddla-på-gamla-dar-amatörer i alla fall känns som de har 0 upprätande moment och istället accelererar lutningen om man hamnar lite snett.
På slätvatten är det enklare att balansera ovan mittpunkten, men när det börjar skvalpa hamnar du oftare utanför balanscentrum och då börjar du märka av den högre sitshöjden.
Ju högre upp du sitter desto längre blir hävarmen när kajaken lutar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.