Dagsturer, Höga Kusten utan bil

Hallå,
Vi har möjligheten att bli avsläppta och upphämtade med 3 dagars mellanrum - någonstans längs Höga Kusten. Normalt hade vi nog viljat vandra med full packning osv, men i år tror vi att vi skall nöja oss med dagsturer och att utgå från ett basläger (tält).

Var skulle ni rekommendera? För att få variation, men ändå kunna utgå från samma startpunkt som är tältningsbar? Det finns ju många leder här och var, och många områden som dyker upp i tipslistor, men ofta förutsätts man kunna åka bil en bra bit för att komma till själva vandringen.

Hej,
ha precis avslutat Höga Kustenleden i Örnsköldsvik med start från Höga Kusten bron.
Råder er att ta med packningen, ni missar annars mycket. Det här med basläger funkar inte på Höga Kustenleden tycker jag.
Mitt råd är, att vandra via Dalsjöfallet till Skuleskogen och vandra genom skrevet ner till Tärnättvatten, en underbar plats. Övernattar där och nästa dag vidare via Entre Nord.
Det är betydligt mindre folk eller ingen alls som går via Dalsjöfallet. Först när leden sammanträffar med den från Entre Syd är det ett lämmeltåg av folk.
Jag var inte imponerat av Skuleberget, många barnfamiljer som trängs uppe. Skippa den och satsar istället av i mitt tycke höjdpunkten, nämligen Balesudden. Det är en avstickare från Höga Kustenleden.
Lycka Till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips