Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dags köpa LED-lampa?
- Trådstartare thureb
- Start datum
Varför...
...förs denna diskussion i detta forum?
/M
...förs denna diskussion i detta forum?
/M
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Varför...
.....inte?
...förs denna diskussion i detta forum?
/M
.....inte?
Förmodligen full å trött...är varför du ställer den frågan mikeatutsidan och vid halvfyratiden på morgonen. Vill du ha ett forum med frågor som bara du finner intressanta? Är du moralist, eller taliban?
;o )
Thure
Lite mera LED läsning
http://www.blayleys.com/articles/lights/page3.htm med lite kritik av Peter Whites sidor.
http://groups.google.co.uk/group/randon/browse_thread/thread/51ac30fa935abf69
Att det är viktigt att frontbelysningen lyser omedelbart framför framhjulet och gärna lite på bägge sidor om framhjulet håller jag med om. Jag menar att detta blir bättre om man monterar lampan i styrnivå eller strax under och inte på bulten som håller uppe stänkskämen och eventuell centralbultsmonterad fälgbroms för då skuggar framskämen ljuskäglan framför framhjulet.
Strax under styret är också lampan hyggligt skyddad om man kör omkull vilket tyvärr inte är helt ovanligt när man vintercyklar.
Att ha två lampor monterade på gaffelbenen menar jag också är sämre. Dels riskerar man att slå sönder lamporna dels är de mera utsatta för smuts och modd. Dessutom så är det större risk för att blända andra trafikanter om lampan sitter lågt och har sitt starkaste ljus horisontellt riktat jämfört med en högt monterad lampa som är riktad lite mera nedår än horisontellt.
Thure
http://www.blayleys.com/articles/lights/page3.htm med lite kritik av Peter Whites sidor.
http://groups.google.co.uk/group/randon/browse_thread/thread/51ac30fa935abf69
Att det är viktigt att frontbelysningen lyser omedelbart framför framhjulet och gärna lite på bägge sidor om framhjulet håller jag med om. Jag menar att detta blir bättre om man monterar lampan i styrnivå eller strax under och inte på bulten som håller uppe stänkskämen och eventuell centralbultsmonterad fälgbroms för då skuggar framskämen ljuskäglan framför framhjulet.
Strax under styret är också lampan hyggligt skyddad om man kör omkull vilket tyvärr inte är helt ovanligt när man vintercyklar.
Att ha två lampor monterade på gaffelbenen menar jag också är sämre. Dels riskerar man att slå sönder lamporna dels är de mera utsatta för smuts och modd. Dessutom så är det större risk för att blända andra trafikanter om lampan sitter lågt och har sitt starkaste ljus horisontellt riktat jämfört med en högt monterad lampa som är riktad lite mera nedår än horisontellt.
Thure
En annan fråga, är lite intresserad av B&M Ixon IQ Speed (pga att den uppfyller StVZO och verkar vara ok för pendlingscykling). Jag kör en cyclocross med extra bromshandtag, ser ut ungefär så (inte min hoj):
Därtill har jag Campa, dvs växelvajrarna går på baksidan av styret.
Funkar det att klämma dit en sån här? Vajrarna måste ju böjas undan:
Är det kanske bättre att köpa en Ixon IQ och låta fästet sitta kvar på cykeln? (Men något lägre Lux angiven, samt ingen extern akku)

Därtill har jag Campa, dvs växelvajrarna går på baksidan av styret.
Funkar det att klämma dit en sån här? Vajrarna måste ju böjas undan:

Är det kanske bättre att köpa en Ixon IQ och låta fästet sitta kvar på cykeln? (Men något lägre Lux angiven, samt ingen extern akku)

Tål att fundera på
Jag har liknande problem på min sommarracer i och med att jag har en Ortlieb styrväska som gör att batterilysen inte kan användas standardmonterade på den horisontella och tvärställda delen av bockstyret.
På http://www.blayleys.com/articles/lights/page4.htm finns en del förslag bland annat detta:
"You can also get a plastic gizmo, like the Cronometro NOB, designed for mounting computers on aerobars, that can be clamped to a fork and then used with a handlebar mount for the light. I've used these on a couple of bikes with carbon forks. Despite initial concerns about slippage, I have experienced none. But I will stress that if you mount lights anywhere a fork blade to take great care to tighten everything and check regularly for any loose fittings. Having a light slip and jam into the front wheel is not a pleasant experience! The design of the Cronometro NOB is such that it will adjust to almost any shape and size fork. And if your fork is carbon, I would recommend a protective layer of rubber and regular inspections."
Thure
Jag har liknande problem på min sommarracer i och med att jag har en Ortlieb styrväska som gör att batterilysen inte kan användas standardmonterade på den horisontella och tvärställda delen av bockstyret.
På http://www.blayleys.com/articles/lights/page4.htm finns en del förslag bland annat detta:
"You can also get a plastic gizmo, like the Cronometro NOB, designed for mounting computers on aerobars, that can be clamped to a fork and then used with a handlebar mount for the light. I've used these on a couple of bikes with carbon forks. Despite initial concerns about slippage, I have experienced none. But I will stress that if you mount lights anywhere a fork blade to take great care to tighten everything and check regularly for any loose fittings. Having a light slip and jam into the front wheel is not a pleasant experience! The design of the Cronometro NOB is such that it will adjust to almost any shape and size fork. And if your fork is carbon, I would recommend a protective layer of rubber and regular inspections."
Thure
Bilagor
Det finns flera varianter på monteringsklamman son Ture visade.
Hos http://www.cyclecomponents.com säljs flera olika varianter tex
http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../tillbehor-346/minoura-swinggrip2-silver.html
Eller om du hör till dem som använder ordet karbon istf kolfiber kanske den här passar bättre
http://www.cyclecomponents.com/2/sv...illbehor-346/winwood-accessory-bar-318mm.html
Hos http://www.cyclecomponents.com säljs flera olika varianter tex

http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../tillbehor-346/minoura-swinggrip2-silver.html
Eller om du hör till dem som använder ordet karbon istf kolfiber kanske den här passar bättre

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...illbehor-346/winwood-accessory-bar-318mm.html
Hon som
gav tipset är randonneurcyklist och kan tänkas ha rätt höga krav. Det ser ut som fästet spänns fast med en slangklämmeliknande mekanism och i så fall sitter det nog jämförbart med de två Håkan C länkade till.
Hon skriver också så här "There are some ready made devices like this, so you don't have to roll your own. I tried the Minoura Space Grip and was found the first generation version a pain to move from bike to bike and the second impossible to install at all."
Thure
gav tipset är randonneurcyklist och kan tänkas ha rätt höga krav. Det ser ut som fästet spänns fast med en slangklämmeliknande mekanism och i så fall sitter det nog jämförbart med de två Håkan C länkade till.
Hon skriver också så här "There are some ready made devices like this, so you don't have to roll your own. I tried the Minoura Space Grip and was found the first generation version a pain to move from bike to bike and the second impossible to install at all."
Thure
Senast ändrad:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg