Dags för planering sommar 2022

Hej,
Tips och råd hjärtligt välkomna :)

Man saknar fjäll väldigt mycket och vill ha juli nuuu!
Funderar ifall en ganska envis och hyfsat bra tränad 7 åring klarar att bestiga Helags och Trolltungan? :)
Våra planer för sommarvandringen börjar luta mot just de två målen. Vi är 4 stycken i familjen, 2 vuxna och två tjejer på 11 och 7 år.
Planen är att bestiga först Helags och där räknar vi med 3 dagar med övernattning på STF och i tält.

Mål två på listan är ju en av drömmarna, alltså Trolltungan!
Förra året besteg samma tjej fast som 6-årig både Städjan, Njupeskär, Lillnipen och klarade sträckan till Silverfallet vid Grövelsjön.
Trolltungan känns kanske lite extremt men Helags borde vi klara av hoppas jag.

Sedan funderar vi på vilken tält vi ska ha och då har vi fastnat för Urbergs 4 manna tunneltält. Lite tung men känns väldigt praktiskt. Är det någon som har några erfarenheter? Bra prisvärd just nu också med 50% rea.

Vi ses på stigen!
 
Varför ha som mål att bestiga toppar med ganska små barn ? Ut och vandra & campa och laga mat på fina ställen och vanliga stigar istället !
 
Hej

Jag förstår precis varför du frågar om det är möjligt att ta sig upp på en topp; det är ju en morot för själva vandringen! Att då få svaret ”ut och campa och laga mat istället” kan få en lite…nedslagen. Som du skriver har ni ju fällvana. Det där med att ”ut och campa” var mina barn tämligen klara med när de var 4-6år eftersom vi gjort det flera gånger varje år. Det behövs liksom något mer än bara ”ut och campa”… Så ge inte upp! 😏

Helags är som de flesta andra toppar stenig. Stora block och små fötter/ben är ibland ett ganska så jobbig kombination. Mina barn har nu blivit nio och tolv och är rätt så vana fjällvandrare (har skrivit om några av våra vandringar här om du vill läsa). Dottern som är yngre gillar inte hala klippblock men tar sig gärna fram när det gäller att ta sig upp på toppen! Nu är ju alla barn olika men just Helags har jag väntat lite med eftersom den är luftig och stening. Nu när dottern är nio så tycker jag det är lagom för henne, finns med i sommarens planering (liksom typ resten av fjällvärlden, längtan är som sagt stooor.)

Kan Getryggen eller Storvätteshågna vara alternativ? Finns med i lästipset ovan!

Vad gäller din tältfråga har jag inget tips eller råd. Vår plan, ifall vi skulle få med oss maken/pappan också är att ta två två-mannatält. Totaltvikten blir nog den samma eller till och med mer men ibland är det lättare att hitta två mindre tältplatser än en stor… Sen tror jag att vår viljestarka/envisa familj mår bra att kunna dela upp sig i två boenden istället för att trängas i ett större ifall vi skulle bli inregnade något dygn… 😂

Har du fler frågor svarar jag gärna! Hör av dig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.