Dagens tändstickor?

Kan iallafall påpeka att biltematändstickorna besitter marginellt/ märkbart högre kvalite än klassiska solstickans men utan Einar Nermans klassiska logo! 😋 ( davidoff cigarrtändstickor i cederträ är bättre också).
Reviderar recensionen efter ca 400 stickor! För många avbrytna nu.

Bilagor

• 20250820_201521.jpg
    20250820_201521.jpg
    1.3 MB · Visningar: 28

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hade kök utan Piezo tändning och tog en gammal ask och fyllde på så helt full.
Väl ute på tur märkte jag att det oftast krävdes 2 st för start av gasköket.
Jag trodde de blivit fuktiga men gick ju även lätt av.
Jag gick in i en DNT hytta i Norge och fick tag på en ny ask och problemet försvann.
Såg att mina gamla var 30 år gamla,de nytillverkade Norska är ju tillv på licens av Svedish Match så troligen lika svenska till 100%.
Något större tändsats och mörkare på de nya.
Jag valde tändstickor pga vikten jfr tändstål (1/3 av vikten ca 20 gr mindre)men vad hade hänt om försökt tända köket i blåst och regn utanför tältet.
Nästa gång så tar jag med tändare alt tändstål och ett par tändstickor som är parafinerade och ett löst plån eller tar en plåt/plastburk istället för en tunn plastpåse och lägg inte tändstickorna i köket med en fuktig svamp förr eller senare går plastpåsen läck och du får fuktiga stickor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips