Dagens aktivitet?

Idag blir det en kort kajak-tur med mina föräldrar som är på besök över helgen och möjligen en snabbvisit på Jamtli (länsmuséumet i Östersund) för att ta en titt på de två nya utställningarna som öppnar idag. Förhoppningsvis en sväng klättring hemma på Frösön till kvällen. Ha en bra dag!
 
Om en halvtimme

Om en halvtimme sticker jag ut på en sexmilarunda med min touringhoj, åter hemkommen så har jag då passerat 2 000 km denna säsong och hojen är uppe i 20 470 km på sin sjätte säsong.

Turen går Vassunda-Edeby-Knivsta-Lagga-Marielund-Funbo-Gråmunkehöga-Halmbyboda-Uppsala och sedan 255 åter Vassunda-Edeby.
 
Re: Om en halvtimme

klippen; sa:
...så har jag då passerat 2 000 km denna säsong och hojen är uppe i 20 470 km på sin sjätte säsong.

Imponernde sträcka du hinner med på en säsong... och den är långt ifrån över... på en touringhoj dessutom... hur långt hinner du till vintern?

jag har 1400km som bästa säsong och det tyckte jag var mycket på en racer...

Thomas
 
Re: Re: Om en halvtimme

thomalin; sa:
klippen; sa:
...så har jag då passerat 2 000 km denna säsong och hojen är uppe i 20 470 km på sin sjätte säsong.

Imponernde sträcka du hinner med på en säsong... och den är långt ifrån över... på en touringhoj dessutom... hur långt hinner du till vintern?

jag har 1400km som bästa säsong och det tyckte jag var mycket på en racer...

Thomas

Jag hinner med mellan 4 000 till 6 000 km per säsong, beroende på hälsa och fördelningen med andra aktiviteter.

Att göra det på en touringhoj är inte märkvärdigt alls, den är ju byggd för långa turer. Dock är väl inte tempot det allra högsta. Jag ligger på snittfartet mellan 25 till 28 km/h på rundor utan eller med lätt packning. På cykelsemester brukar jag ligga strax över 20 km/h exklusive raster.

Och sist men inte minst jag älskar verkligen att cykla.
 
Tidsåtgången...

... måste vara enorm... tror inte att jag skulle få till det tidsmässigt... just det tycker jag är det sämsta med cyklingen, att det tar så mycket tid.

Mina pass på racern är ju lite snabbare, runt 30km/h och oftast mellan 6-9 mil långa... säsongen brukar ju dessutom ta slut efter VR... sen är det mer mtb och löpning som gäller...
 
Ja, det går ju åt lite tid ...

Idag blev de 66 km och det tog knappa 2 timmar och 40 minuter.

Jag räknar med att säsongen för mig sträcker sig från medio mars till sen oktober tidig november, med 23 km/h i snitt så blir det knappa tio timmar i veckan vilket nog är lite högt räknat i tid och lågt i fart.Räknat på en 600 milasäsong.

En hel del rundor görs också med packväskor med ett "storhandlingsstopp" inlagt och då spar jag ju den tid som jag skulle ha suttit i bilen på väg till köpmarknaden. Annan träning sommartid är kajak ett par pass i veckan. Det går ju som sagt lite tid och hustrun är väl inte helt nöjd med detta. Dock klagar jag inte på hennes hobby rökning och har dessutom konstaterat att rent statistiskt så vinner jag med min hobby i det långa loppet tid, hon förkortar ju sin tid med sin hobby också det rent statistiskt.
[Ändrat av klippen 2007-06-24 kl 17:16]
 
Re: Tidsåtgången...

thomalin; sa:
... måste vara enorm... tror inte att jag skulle få till det tidsmässigt... just det tycker jag är det sämsta med cyklingen, att det tar så mycket tid.

Beror ju på hur man bor och sådär men att cykla till jobbet är ganska läckert. Själv har jag en dryg mil till jobbet och då förenar jag verkligen nytta med nöje på många sätt. Dagar då jag har delad tur blir det 4 mil på en dag vilket inte är helt fel när man dessutom jobbar 10 timmar. :)

En lärare på Umeå Universitet bor i Nordmaling och cyklar till jobbet, d.v.s. 5 mil enkel resa. :)

Men att cykla på "fritiden" om man säger tar tid, det har du rätt i. Man måste upp i så långa sträckor för att få samma motion som en som exempelvis joggar. Det är fantastiskt vad man kan uträtta med cyjeln egentligen. Det går t.o.m. att storhandla om man har packväskor.
 
Re: Ja, det går ju åt lite tid ...

klippen; sa:
Det går ju som sagt lite tid och hustrun är väl inte helt nöjd med detta. Dock klagar jag inte på hennes hobby rökning och har dessutom konstaterat att rent statistiskt så vinner jag med min hobby i det långa loppet tid, hon förkortar ju sin tid med sin hobby också det rent statistiskt.

Du får börja röka du också, och se om du orkar med 20 mil i veckan då med, plus kajak och annan träning :)

Den enda fördelen med rökning är väl att man kan syssla med andra intressen samtidigt. Utom just konditionsträning kanske.

Idag sprang jag 7.5 km i Skatås. Väldigt trevligt, men jag borde ha härdat ut en mil tycker jag såhär i efterhand. Har nyss fått en pulsklocka så jag ska börja ha lite mer koll.

Spåren i Skatås är mycket trevliga, men det känns ändå dumt att ta bilen till löprundan.. Cykel dit och hem vore nåt, men inte med min nuvarande cykel (typ http://www.tian.nu/index.php?ID=sh&show=6020&PHPSESSID=9a5e65e69d234ad4fcf9c918d1ad5867.) Det blir inga 600 mil per säsong med den!
 
Efter att ha ätit konstant sen i fredags så kände jag för att röra på mig lite i dag. Det blev en mtb-tur i solen och sen tog jag på mig "träningsryggsäcken" på 37kg och gick upp och ner i lös sand i en sandgrop. Kroppen kändes rätt bra men nu är jag lite småseg i lår och vader.
 
Långpromenad

Kvällspromenad i 1 timma och 37 minuter... på den tiden kom vi 8.57km... spanade in en massa nybyggen i Vistaberg... och dom bygger ju en hel del...

Såg även en hackspett på nära håll...

Thomas
 
torsdag, fredag, lördag och söndag:
paddling och promenader i skärgårdsmiljö! jo f-n; midsommar var det tydligen också mellan skurarna. den biten blev också bra, när jag inte sov! ;)
-p-
ps. nu mot mörkare tider... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.