Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ?

Jag letar efter en svart 5-6 mm lina men har inte hittat någon.
Kanske är möjligt att fixa om jag köper en hel rulle(100m?), men då måste jag ju veta om linan är lämplig som just däckslina på en kajak.

Så kan den här gå att använda ? eller finns det någon som är mer lämpad ?

MATT SKOT 8-FLÄTAD
33419-5-9 5 Svart 350 2,00 8:-

"Försträckt polyesterkärna, hölje av mjuk polyesterull, ger en lina med behagligt och säkert grepp. Användningsområde: Skot, gajjar, kontrollinor och nedhal."

Hittade den på watski.se under menyn
Tågvirke-->Skotlinor-->MATT SKOT 8-FLÄTAD

MVH Ola

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Iguanodon; sa:
"Försträckt polyesterkärna, hölje av mjuk polyesterull, ger en lina med behagligt och säkert grepp. Användningsområde: Skot, gajjar, kontrollinor och nedhal."

Den du själv föreslår är helt rätt. Försträckta linor lämpar sig mycket bra på kajakdäcket, då dessa linor inte töjer sig så mycket vid belastning.

hälsningar
Jens

Svart lina är mer

UV-beständig än ljusare linor. Riktigt starka stumma och flytande linor men dyra är de som är gjorda i Dyneema utan polyesterstrumpa.

Om man vill att däckslinan skall kunna användas för bogsering så är en flytande lina inte så dumt men vid bogsering är det snarare en fördel med en något elastisk lina eller en lina som har enbyggd dämpning med ett iskarvat gummirrep.

Thure

Jag hittade en 5 mm svart lina på Naturkompaniet här i Malmö som jag har på min senaste kajak. Den är helt stum men ändå med lite mjukare känsla. Funkar mkt bra - har inte behövt spänna om den på det året den har suttit på - fastän jag använder den när jag lyfter kajaken. Vet tyvärr varken namn eller fabrikat..

Har kört med försträckta skotlinor förut men dels har de nästan alltid nån invävd signalfärg och dels tycker jag de är lite för hårda/stumma - kan vara svårt att få grepp om ibland.
Bra till skäddan dock..

/ Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips