Däck / hjul till Linder kanotvagn

Hej, alla!

Försöker hitta nya däck/hjul till Linders kanotvagn 406000.

1627751384110.png

Linder säljer nämligen inte däcken lösa, utan enbart tillsammans med kullagrad fälg till det facila priset 613:- styck + frakt. Vägrar betala så mycket. Man får ju en komplett kärra för mindre pengar än ett enda hjul. Visserligen enklare, men ändå...

Har letat högt och lågt efter lämpliga ersättningsdito hos allt från Amazon till Wish till Ebay, Biltema och Blocket, men ingen med passande dimension.

Jag hittar alla variabler i olika hjul, men ingen med alla egenskaper i samma.

Hjulet får ha en ytterdiameter av högst 295 mm, navlängd max 70 mm, axel 12 mm och en däcksbredd på högst 60mm. Originalet har diametern 290, däckbredd 35 och navlängd 60 mm.

Orsaken till bytet är att däckets gummi torkat ihop och smulats sönder totalt, trots förvaring inomhus. Linder medger inga fel på däckens kvalité.

Hittar jag inga hjul som passar plockar jag sönder vagnen, trots att den kostar över 4 000:- och bygger en egen med de delar som är användbara.

Men innan dess, vet någon om det finns hjul som passar att inhandla någonstans?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fick mycket bra hjälp och service av Tellus vid Fridhemsplan när jag behövde nya hjul till min kabinväska. Kan någon hjälpa dig så skulle jag tro att det är Tellus!

Påminner lite om hjulen på VKVs kajakvagn men tror det är smalare luftgummidäck på min VKV-vagn. Nu har de bytt till massiva ringar på hjulen och de nya hjulen verkar påminna i stor och grovlek med dina hjul.

Jag har ett antal kanotvagnar från Biltema hemma och på landet. Prisvärda men värdelösa däck som ger upp efter nått år. Har bytt till hjul med massiva ringar från Clas Ohlson, de däcken och hjulen har hållit bra.

Thure

Senast ändrad:
Påminner lite om hjulen på VKVs kajakvagn men tror det är smalare luftgummidäck på min VKV-vagn. Nu har de bytt till massiva ringar på hjulen och de nya hjulen verkar påminna i stor och grovlek med dina hjul.

Jag har ett antal kanotvagnar från Biltema hemma och på landet. Prisvärda men värdelösa däck som ger upp efter nått år. Har bytt till hjul med massiva ringar från Clas Ohlson, de däcken och hjulen har hållit bra.

Thure
Gjorde samma sak på de hjul som är under kölen på mitt båtsläp, bytte luftfyllda mot massiva.
Biltemas hjul är riktigt dåliga, ironiskt nog står det "not for highway use" tryckt på sidorna av mina biltema-hjul. :cool:

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips