Cykling på Skåneleden?

Jag hade tänkt att cykla skåneleden i sommar, ända tills jag upptäckte att man inte får cykla på leden, enligt http://www.skaneleden.org. Är detta enligt lag förbjudet, eller är det bara de som tycker att det inte är lämpligt? Finns det någon parragraf att hänvisa till?

Tack på förhand!

Stefan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Cykelåkning på vandringsled

Anledningen till förbudet är förmodligen att cykelåkning orsakar alltför stor förslitning på marken med påföljande svårreparabla erosionsskador i samband med nederbörd.
Såg själv avskräckande ex. på detta på Sörmlandsleden.

T.A.

Fördomar!

Som peter ask säger har detta disskuterats livligt förut. Jag anser inte att MTB åkande leder till ngn speciell förstörelse så länge man undviker att köra genom de riktiga surhålen utan istället bär cykeln där. Mycket av den kritik som riktas mot MTB cyklister bygger enligt mig bara på fördomar...

Vetenskap

Den enda studie som mig veterligen gjorts i Sverige om markslitage från MTB är Annica Ideströms examensarbete. Det gjordes i fjällmiljö, och hon kunde inte påvisa större markskador med MTB jämfört med vandring:

"...it could not clearly be shown that one of the two activities was responsible for any higher amount of damage on the ground than the other."

Abstract finns att läsa på: http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm

Hurvida detta går att överföra till de förhållanden som råder på låglandsleder kan man ju dock diskutera.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips