Cykling på island

Hejsan Igen

Jag har hört talas om en väg som går längst kusten runt hela Island. Vet någon något mer om denna väg och hur långt det är. Verkar rent fantastiskt.

Mvh Stellan

Seny omsider..

Jodå, visst finns det en väg runt Island - oftast tämligen kustnära dessutom.. I huvudsak enfilig (utan vägren om du kommer fem mil från Reykjavik).. Mestadels asfalterad. Island är väl sisådär 40 mil tvärs och 25 mil på "höjden" - så du har nog att göra ett tag (om du tänker på den trippen). Räkna alltid med motvind / medvind / sidvind. Det är väl bara en dag / år man har < 3m/s vid Keflavik. En gång hade jag låst fast cykeln i en stolpe - den hängde fritt i vinden ut från stolpen när jag hämtade den - den lokala vindmätaren blåste bort vid 59m/s tydligen - speciell känsla att bromsa i uppförsbacke på vägen hem.

Det finns lite vägar kors och tvärs. Inte helt ovanligt med cyklister - dock ta med dig rejält rep.kit. Plockade upp någon neonfärgad italienare in the middle of nowhere - som fått punka!!! Hmm.. Har cyklat runt i Reykjaviksområdet - grusvägsterräng - och trots allt väldigt ensligt.

En variant som kanske kan funka är att etappvis ta bussen - som går på vägen "runt Island" och cykla där det är fina områden NÖ-sidan är mäktig!! (allt är mäktigt - fast bered dog på att se mycket "grusöken")

Fortfarande aktuellt - hör av dig

/M

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ännu senare

Jag och hustrun cyklade runt mellan de olika "måste ses-objekten" utanför Reykjavik. Vi avslutade med att åka österut så långt vi hann för att därifrån ta bussen tillbaka. Vid Gullfoss träffade vi en ensam men nöjd norrman som bara hade några dagar kvar av sin treveckorstur runt ön. Vi hade tur med vädret och kom hem solbrända till en svensk regnsommar. Denna sommar dock har jag inte hört en Reykjaviktemp. över 13 grader! Jag längtar i alla fall tillbaka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips