Cykling kring Rjukan

Jag har för avsikt att återbesöka området kring Rjukan men min MTB under nästkommande sommar. Är det någon som har erfarenhet av cykelturer i området. Jag hade tänkt mig en vecka med Rjukan som bas. Har tidigare besökt området med bil och till fots och vägnätet i Norges mellersta inland bjuder på vissa utmaningar och söker tips och förslag på eventuella turer.

Gå till Kartbutiken, Kungsgatan 74 och köp kartan 1614 IV. Allt kartdata går även att komma åt via webben: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Välj Stedsnavn = Rjukan, sök och klicka på "Rjukan Tinn".

En given dagsutflykt från Rjukan måste vara vägen som går norr om Gaustatoppen. Viker av från "stora vägen" precis när man kommit upp på kalfjället och ser sedan ut att gå en väldigt läcker sträckning västerut mot Vemork.

En betydligt längre tur fast utan all klättring är att ta kabinbanan upp på fjället norr om Rjukan. Vet inte om det är rimligt att hinna tillbaka på en dag. Helt omöjligt borde det inte vara.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Liknande trådar

Svar
9
Visningar
2 M
bernt.eng@oreline.net (Bernt Eng)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips