Cykling i Wales

Är det någon som har några tips?
Jag och min flickvän hade tänkt ta oss runt Wales denna sommar och håller (sent som vanligt) på att hitta resa och det första boendet.
Tyvärr verkar det inte vara samma enkla dans att ta sig till Wales med en cykel i bagaget som det var att ta sig till Skottland förra sommaren.
Flyg till London och div. tågbyten (hinner man med byten?) för att komma ut, och gärna förbi, Swansea. Dessutom kostar allt detta en extra slant.

Så jag skulle vara mycket tacksam för alla möjliga tips om att resa England-Wales på tåg/flyg med cykel som bagage.

Välkomna hit

Jag kan inte säga så mycket om hur det är att ta sig hit med cykel eftersom jag köpte min cykel på plats men jag håller precis på och försöker upptäcka området per cykel och det jag verkligen uppskattar (eftersom benen inte är riktigt så vältränade som de borde) är att man kan ta med sig cykeln på tåget. Lätt som en plätt, bara att lasta in den (lite olika beroende på tågbolag). Det är dessutom gratis. Från London till Swansea åker ni med First Great Western och de har cykelkupé längst fram på tåget där man kardborrarfast cykeln (undvik att ha en cappucino i ryggsäcksfickan när ni böjer er fram för att göra detta så slipper ni cappucino över er).

Det går att boka cykelbiljett men riktigt hur och när det är nödvändigt har jag inte lyckats lista ut, det verkar mest handla om att le snällt och fråga konduktören om det går bra att ta med cykeln. Undvik rusningstrafik (7-9, 16-18).

Hälsningar

Kristina

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips