Cykling i Wales

Är det någon som har några tips?
Jag och min flickvän hade tänkt ta oss runt Wales denna sommar och håller (sent som vanligt) på att hitta resa och det första boendet.
Tyvärr verkar det inte vara samma enkla dans att ta sig till Wales med en cykel i bagaget som det var att ta sig till Skottland förra sommaren.
Flyg till London och div. tågbyten (hinner man med byten?) för att komma ut, och gärna förbi, Swansea. Dessutom kostar allt detta en extra slant.

Så jag skulle vara mycket tacksam för alla möjliga tips om att resa England-Wales på tåg/flyg med cykel som bagage.

Välkomna hit

Jag kan inte säga så mycket om hur det är att ta sig hit med cykel eftersom jag köpte min cykel på plats men jag håller precis på och försöker upptäcka området per cykel och det jag verkligen uppskattar (eftersom benen inte är riktigt så vältränade som de borde) är att man kan ta med sig cykeln på tåget. Lätt som en plätt, bara att lasta in den (lite olika beroende på tågbolag). Det är dessutom gratis. Från London till Swansea åker ni med First Great Western och de har cykelkupé längst fram på tåget där man kardborrarfast cykeln (undvik att ha en cappucino i ryggsäcksfickan när ni böjer er fram för att göra detta så slipper ni cappucino över er).

Det går att boka cykelbiljett men riktigt hur och när det är nödvändigt har jag inte lyckats lista ut, det verkar mest handla om att le snällt och fråga konduktören om det går bra att ta med cykeln. Undvik rusningstrafik (7-9, 16-18).

Hälsningar

Kristina

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips