Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses!

Vituddens kanotvarv VKV har en special(?) av Thermarest för kajaker och uppblåsbara ryggstöd.
De kanske passar på en barnsits ?

http://www.vitudden.com/accessories_se.htm

Fast personligen skull jag om jag var småbarnsförälder nog göra som Thure Björck föreslår skaffa en cykelkärra. För då kan man också få med sig mat hem. Bärkassar med mat och barnsits på pakethållaren är nog ingen bra kombination.

Per Brune (fortfarande utan barn, men cyklar till och från affären när jag handlar mat)

Väghållning!?

Per, det funkar bara inte... Vi har cykelkärra och STÄLLER UNDAN den när snön kommer, eftersom våra kära snöröjare gillar att bygga snövallar (fick de inte leka i snön när de var små, tro?). De smala spår vi cyklister själva kör upp är inte breda nog för cykelkärran! När man fastnar för tredje/fjärde/femte gången coh tvingas lasta ur både barn och kassar, i livsfarlig närhet till bilarna utanför, då ger man upp. På vintern gäller barnsadeln oftast... Plus dubbdäck, givetvis!
Förresten, Du kan sy finfina prylpåsar av de där regnskydden Du hade över, om de är av den mjuka typen.MVH Anna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Väghållning!?

4623; sa:
Per, det funkar bara inte... Vi har cykelkärra och STÄLLER UNDAN den när snön kommer, eftersom våra kära snöröjare gillar att bygga snövallar (fick de inte leka i snön när de var små, tro?). De smala spår vi cyklister själva kör upp är inte breda nog för cykelkärran! När man fastnar för tredje/fjärde/femte gången coh tvingas lasta ur både barn och kassar, i livsfarlig närhet till bilarna utanför, då ger man upp. På vintern gäller barnsadeln oftast... Plus dubbdäck, givetvis!
Förresten, Du kan sy finfina prylpåsar av de där regnskydden Du hade över, om de är av den mjuka typen.MVH Anna

Hur snöröjningen fungerar beror nog på var man bor och på om det är torr snö eller blöt snö.
Jag har Nokia/Hackapelitta dubbdäck på vintercykeln.

Jag har mer än tillräckt med tyg för packpåsar hemma. Det är 9 st uttjänta fallskärmar + 13 st ”sliders” http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40484 + några lådor med köpt tyg, som gör att jag har för trångt hemma.

Per Brune

Cykelkärra

fungerar bra på vintern. Vi har använt cykelkärra för barntransporter i ett tiotal år och numera när barnen blivit för stora för kärrorna så sköter vi fortsatt alla veckohandlingar av matvaror med cykelkärra året runt.

Thure

Re: Cykelkärra

thureb; sa:
fungerar bra på vintern.
Thure
Hmm... en nollåtta, en sörmlänning och en från västmanland... jag skulle vilja rekommendera SPARK till och från dagis, med en s.k SPARKLÅDA, mysigt värre för barnen. Visst spelar det roll hur snöröjningen fungerar, men även snömängden och längden på vintersäsongen !

Re: Re: Cykelkärra

titantomten; sa:
thureb; sa:
fungerar bra på vintern.
Thure
Hmm... en nollåtta, en sörmlänning och en från västmanland... jag skulle vilja rekommendera SPARK till och från dagis, med en s.k SPARKLÅDA, mysigt värre för barnen. Visst spelar det roll hur snöröjningen fungerar, men även snömängden och längden på vintersäsongen !

Jag är uppfödd i en sparklåda i Örnsköldsvik http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36571&pagenumber=2 (2006-02-23) , blev Västmanlänning som 25-åring.

Per

Edit
OT
Mamma har berättat att det finns en känd Öviksprofil (tant + 90) som har satt hjul på sin spark så hon kan använda den året runt (istället för rollator). Så står det en röd spark med hjul utanför en affär i Örnsköldsvik så vet ”alla” vem som är och handlar.

[Ändrat av Brune 2006-11-16 kl 16:12]

Snöröjning

kan förvisso vara olika på olika ställen. Förekomsten av cykelbanor, avståndet till dagis och affärer etc spelar också stor roll.

Sparkmöjligheterna på vägar har inte varit så bra i Mälardalen senaste decennierna att det varit något alternativ.

Men i Norrlands inland och i nordvästra Dalarna tror jag att spark fortfarande används av de infödda som inte kör skoter.

Thure

reima

Reima har en toppenfin huva med vindtätt runt öronen. Den sitter som en smäck och har dessutom en jättebra reflex mitt i pannan, ser ut som en pannlampa.
Borde man inte kunna sy ett kapell till barnsitsen?
Tänk ett regnskydd till vagnen fast med kapuchong, kanske i nåt slags thermotyg, som ett litet tält typ...

Cykelärra

hr jag kört i några år (2-3 dgr/vecka) med ett eller två barn. 2-3 km genom skogen på vältrampad stig i fjollträsk (08-området, huvudstaden, Stockholm). Det har gått bra utom några/någon vecka per år med mycket snö då den började smälta, dvs mjukna.

Minns en gång då vi var tvugna att ta bilvägen runt, ca 3-4 km och backig. Efter 300 m kom en dagiskompis förbi med mamman vid ratten och hon (mamman9 frågade min dotter, 5 år, ifall hon ville åka med. Jag anser att barn ska lära sig konsekvens av sina handlingar så jag förklarade (neutralt) vad de olika alternativen innebar. Väl framme vid dagis sa hon:
-Pappa, nästa gång ska jag åka med Linde.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips