Cykla Rauland eller Mjølkevegen

Hej!

Jag och en kompis planerar en kort tur till Norge i sommar torsdag–söndag, med bil och taktält. Vi ska kombinera enkel taktältscamping med kortare utforskande cykelturer på elcykel, bad, matstopp, kanske paddling och fina utsikter. Vi är inte ute efter långa träningspass på cykel, utan mer att kunna cykla runt lugnt på fina småvägar/grusvägar, stanna vid sjöar, gärna något vattenfall, bada, äta matsäck eller hitta något trevligt ställe att äta på.

Jag tycker dock att det är lite svårt att få en tydlig bild av områdena bara genom kartor och olika turistsidor, så jag skulle gärna vilja ha tips från er som känner till området bättre.Vi väljer just nu mellan två områden:
1. Rauland / Møsstrond / Arabygdi / Haukelifjell
2. Mjølkevegen / Valdres / Golsfjellet / Vaset / Tisleidalen

Vi undrar:
- Vilket område är finast att upptäcka med bil + taktält + elcykel? Bland annat något vattenfall vore häftigt att se.
- Finns det bra, lite mer avskilda platser där man kan stå med bilen/taktältet med fin utsikt, utan att vara i vägen eller bryta mot lokala regler?
- Vilka campingplatser/ställplatser rekommenderas i respektive område?
- Är något av områdena väldigt turistigt i början av juli, eller är det ganska lugnt ändå?
- Finns det bra ställen att hyra elcyklar i eller nära Rauland eller Mjølkevegen-området?
- Finns det fina badplatser, paddling/kajak, kortare vandringar, vattenfall, restauranger, kaféer eller andra stopp som är värda att lägga in?
- Om man bara vill cykla kortare turer, kanske 10–30 km per dag, och hellre flytta bilen mellan fina platser än cykla långt – vilket område hade ni valt?

Alla tips på rutter, campingar, badplatser, elcykeluthyrning och fina stopp tas tacksamt emot!

Svår fråga. Jag har inte cyklat elcykel men varit en del i dessa områden dels åkt bil till Haukeli och vandrat från Haukeliseter fjellstuer dels åkt bil till och åkt skridskor kring Golsfjellet.

Tror ni får ut mera cykling i lite lägre belägna områden under trädgränsen där det finns mera grusvägar till skogsbruk, jordbruk och hyttefelt.

Golsfjellet är nog bättre lämpat än Haukeli. Ett par andra fina områden vi åkte skridskor i höstas är platån öster om Nesbyen söder om Gol och kring Beitåstølen SO om Jotunheimen. Bägge dessa borde kunna passa era önskemål.

Det finns en trevlig tidning i Norge "Fri Flyt" som har reportage om många vinter och sommarsporter även tester av t ex elcyklar. Prenumrerar man på tidningen kommer man åt gamla nummer och forumdiskussioner på nätet. Happy Forum | Happyride https://share.google/qBrRmcNLCvZdTmvAB
en svensk nätsida för bl a mtb-cyklister kan nog också ge tips.

Kartan nedan visar området ovanför trädgränsen inte mkt grusvägar där.

Thure

Screenshot_20260614_134327.jpg

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.