Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-)

Jag använde mig av en Surly Front Rack. Tung(typ 1kg) men väldigt stadig, mångsidig och användbar. Du kan ha väskorna högt eller lågt.

om man har en styrsele och behöver en väska till, så kan jag rekommendera den på decathlon. 199 kr plus 49 i porto. Den var mycket större än jag trodde och sväljer mitt tält, liggunderlag, kök och lite småplock. Kanske inte meningen att man ska ha den lika bred som styret, men det går iaf om man har mycket som ska ner.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Inför vår första gemensamma cykelsemester köpte jag en liten frampakethållare till två små kamfasväskor som 14 dagar senare såg ut att ha varit med om 30-åriga kriget. Innehållet packat i plastsäck klarade sig galant och väskorna torkade såsmåningom till fin patina.

Beror på hur man kan fästa på cykeln med nyaste cyklarna med lite fästöglor och muttrar svetrsade på gafel kan man anv tex Tubus som bara är böjda rör med en bygel över däcken.
Prova dock före turen hur det är att köra med last på framhjulen,kan kräva lite övning.
Gillar ej modeller med hög tyngd,ramväskor kan nog vara en bra lösning då vikt är centralt placerad utan tyngdpunkts förskjutningar som skapar obalans.
Gick även bra med gamla cycklar med stålramar och kraftiga stål styrstammar att fästa på navaxel i stål och muttrar samt en stor bygelklämma på styrstolpen.

De flesta framgafflar har ett hål vari framaskärmen och ev fälgbroms hålls fast av en genomgående skruv. Det finns utmärkta framlastbärare som fäster där och är en god plats för framväskor, där litet och lätt skall placeras. Rastplagg och regnplagg t ex Fisker Andersen har exaktare beskrivning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips