• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Cykla kattegattleden!?

Kattegattleden:

Vill/​ska cykla denna nya fina bilfria led 9/​6-11/​6......leden invigs bara några dagar innan:)

http://www.​halland.​se/​kattegattleden

Start i Göteborg och sedan ner mot Varberg för övernattning. Nästa dag ner mot Halmstad för övernattning...och sedan Ängelholm för att ta tåget hem på em/​kväll. Det blir alltså 2 övernattningar tält eller troligtvis vandarhem. Blir ca 7 mil cykling om dagen och nästan inga backar. Öresundståg går från både Varberg, Falkenberg, Halmstad och Ängelholm så vill man bara vara med 1 eller 2 dagar går det ju bra såklart (man kan ta med cykeln på tåget).

Kul om några ville haka på!....vi är i nuläget 3 pers och några intresserade som inte bestämt sig. Obs! Ingen tävlings/träningscykling utan mera "upplevelsecykling"....ca 20km/h beroende på vind såklart. Sedan fikastopp och badstopp om humör och väder tillåter:)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lite uppdatering...ungefär hur jag tänkt mig....

150515 Lite uppdatering:
Dag1: 2015-06-09 (Tisdag) Samling 10:00 vid parkeringen utanför universeum vid korsvägen. Sedan cyklar vi söderut mot lindome och på lantliga vägar mot Kungsbacka där vi "hoppar" på leden. Senast 13 bör vi vara vid Åsa där vi äter lunch (finns en del olika ställen att välja på)...kanske tar vi även ett bad om några önskar. Sedan vidare söderut längs havet mot Varberg dit vi kommer vara senast 17 skulle jag gissa (beronede på hur många bad och fikastopp samt hur ev vind är såklart). Förslagsvis tar vi Fästningens vandrarhem alternativt Apelvikens stugor eller camping för de som vill.​
Dag2: Efter frukost och lite packning drar vi vidare kl 10:00 mot Falkenberg dit vi kommer ca 12:30 och tar en lunch och kanske bad på klassiska skrea strand. Sedan vidare söderut mot Tylösand där vi bör vara senast vid 16 tiden om vi inte har strakt motvind ellr för många punkor:). Vandrarhem eller camping beroende på vad vi vill och tillgången.​
Dag3: Vidare vid 10-tiden genom Halmstad och sedan till Båstad för en lunch vid ca 13...sedan ut på vackar bjärehalvön mot Torekov och längs kusten ner mot Ängelholm.......därifrån går östersundståg hem.....
Dag4: För de som vill på gene hand följa leden mot Helsingborg.......kanske att jag gör det om vädret är fint men inte säkert jag hinner.....
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra fråga...bara lite nyfiken:) Kanske om man cyklar regelbundet några mil i veckan till jobbet eller så tex....Jag cyklar varje dag till jobbet men det är bara 5 km och jag cyklar ju inte fort då heller så för mig är det inte mycket..det är mera en vana som jag inte ens tänker på:) Men en del tycker ju att det är jättemycket såklart. Cyklar ibland längre också såklart men inte så jätteofta.
 
Verkar som vi är 5-6 stycken i nuläget.....hör gärna av er så snart ni vet om ni ska med:)


"Att inte cykla är att gå för långt"
 

KGoransson

Avslutat
Utvärdering? :)

Var leden shysst?
Är den bra markerad? Eller behöver man karta för att följa den?
Fanns det många lämpliga tältplatser på vägen?
 
Leden lockar många turistcyklister. Sträckningen i stort gemensam med den tidigare ginstleden vars skyltar nu plockats ned.

Skyltningen verkar genomtänkt och tydlig i varje fall har i Falkenbergs kommun.

Finns många kommersiella campingplatser utmed leden. Spontancamping funkar också om man letar sig in på en skogsstig eller liknande.

Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.