Cykla i Tibet

• Trådstartare kentlin@hotmail.com (Kenth Lindstrand)
  • Start datum

kentlin@hotmail.com (Kenth Lindstrand)

Gäst
Är det någon här som har cyklat mellan Nepal och Tibet? Jag har rest och vandrat i Tibet men är nu intresserad av att få lite info om cykling.

Kollar lite gamla inlägg, har inte själv cyklat Kathmandu-Lhasa men jag träffade lite folk i vintras då jag cyklade Karakoram Hwy.
Kort sagt verkar det handla om att välja rätt håll... Stenkastning förekommer i de tibetanska byarna och om man cyklar norrut så har man ingen vidare fart så bör man i alla fall ha en hjälm.
Att ta sig in i Tibet är lite trixigt, några pratade om att smyga förbi gränsposteringen om natten. En svensk har gjort det ett par gånger men klart är att det är riskabelt. Annars är alternativet att ansluta till en grupp, som till exempel väntar på den tibetanska sidan om man kommer från Kathmandu. Med lite tur, och klart billigare, är att ge intryck av att man ska ansluta till en grupp..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
nightmare

Har inte själv varit i närheten av Tibet, men jag träffade en cyklist vid namn Leo Tenenblat från Brasilien i Köpenhamn i sommar. Han cyklade en sponsrad tur med några andra och han beskrev landskapet och befolkningen som fantastiska. Som helhet däremot beskrev han resan som så: it was a nightmare. Han lämnade sin mailadress till mej och nu lägger jag ut den här, det blir han nog bara glad åt (hoppas jag) leo@sferi.com. Skulle tro att han gärna berättar om sina erfarenheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips