Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe

Nya inspirerande förslag. Jag är så sugen på att åka! Lite svårt att välja bara, just nu väger vi mellan Zambia, Zimbawe o Tanzania. Vilket skulle ni föredra? O varför?

Malawi verkar lite för tättbefolkat för min smak (110 pers/kvm), o i jämförelse m Zambia (17 pers/kvm).
 
Nya inspirerande förslag. Jag är så sugen på att åka! Lite svårt att välja bara, just nu väger vi mellan Zambia, Zimbawe o Tanzania. Vilket skulle ni föredra? O varför?

Malawi verkar lite för tättbefolkat för min smak (110 pers/kvm), o i jämförelse m Zambia (17 pers/kvm).

Malawi är mycket riktigt tätbefolkat - och det var därför jag valde att inte åka dit under min cykeltur Tyskland-Sydafrika 2007. Nu senast (2014) hann jag inte riktigt dit heller. Men en del cyklister älskar ju Malawi just för all kontakt med människor och så vidare. Jag är mycket mer av den osociala typen av cyklist. Hur som helst finns det ju lite alternativa, och mer spännande rutter genom Malawi:
http://www.pedalingnowhere.com/plog/cycling-nyika-national-park-250km-dirt-safari/


Då är ju Zambia och Tanzania ett bättre val. Zambia har jag cyklat i två gånger och vet inte riktigt vad jag ska säga. Ett fridfullt och lugnt land, ganska tomt på byar i söder, lite fler i norr - baserat på mina minnen. Relativt modernt och det går att få tag på kalla drycker i många småbyar. Stora supermarkets i städer. Dyra hotell (men inte som i Zimbabwe där priserna kan vara som i Västeuropa). Finns dock backpackinghostels/campingar i världsklass i Livingstone och Lusaka. Mycket bra nationalparker som t ex South Luangwa. Undvik de stora vägarna som klyver landet - trafiken är lugn (vad jag minns) men ärligt talat så är omgivningarna ganska enformiga och avstånden är enorma.

Tanzania är mycket mer "Afrika". Fattigare, sämre vägar, allt tar mer tid, massor av nationalparker - och många vägar är relativt öde. Finns precis hur många alternativ som helst att välja mellan. Säkert billigare att ta sig dit också - flyg till Dar es Salaam med Turkish Airlines är säkert en bra deal...? Vet inte hur cyklingen där i öst är dock.
Inte många turister tar sig ner till de södra högländerna: Peter Gostelows blog: http://petergostelow.com/thebigafricacycle/general-posts/old-roads-and-new-mbeya-mwanza/ Det ser rätt intressant ut!

Botswana: Skulle inte välja landet om jag endast hade några veckor. Återigen stora avstånd och ganska enformigt. Fast väldigt mycket djur. Bäst land i världen att se stora däggdjur ifrån cykelsadeln. Nationalparkerna är dock off limits för cyklister - och inte till för människor som du och jag. (Generellt svindyra)

Namibia: En av mina favoriter, ett av världens vackraste länder (så länge man gillar torr, karg natur). Städerna är mer Europa än Afrika om jag får generalisera. Men naturen...
Min egen blogg från föra årets tur runt Kalahari:
Ut ur Windhoek första gången: http://www.lostcyclist.com/2014/09/18/notes-of-travel-in-south-western-africa/
Ut ur Windhoek andra gången: http://www.lostcyclist.com/2014/10/07/the-lost-cyclist-kalahari-circuit-namibia/
Tillbaka till Windhoek fem månader senare: http://www.lostcyclist.com/2015/01/10/the-lost-cyclist-end-of-kalahari/
 
Senast ändrad:
Zambia västerut kanske ?

Jag slår ju gärna ännu ett slag för mitt gamla hemland Zambia.
Men som också redan sagts, rätt långa avstånd, och kan därför möjligen bli lite enformigt (fast man jkan ju gilla ensamhet..).

Med start i Lusaka kan du ta den mindre vanliga rutten västerut, är mindre trafikerat också.
Först ca 15 mil till Mumbwa, liten håla men finns dock för ev 'bunkring'.
Sen genom Kafue National Park, kanske finns möjligheter att åka in i parken också (fråga går ju alltid..).
Nästa håla är Kaoma, inget särskilt, men finns..
Sen väntar Mongu, det stolta Lozifolkets(de erkände aldrig kolonialmakten och hävdar fortfarande viss självständighet) stad Mongu. Finns möjligheter att därifrån åka vidare ut på vattenvägarna mot Angola om man så vill.
Sen söderut via Senanga och så småningom Katima Mulilo (finns väl en bro där in i Namibia numera, tror jag).
Och vidare mot Livingstone, och där löser det mesta sig själv tror jag...

Och om ni nu skulle ändå välja Malawi så bor min fru där, i allra sydligaste änden mot Mocamnbique (Nsenje district), och hon cyklar också...

Berätta gärna hur det blir sen, och lycka till.

/Per Dans
 
Nu är det bestämt o bokat. Det blir Tanzania.

Hemifrån kändes det nästan lite hugget som stucket med Zambia eller Tanzania. Båda länderna kändes spännande. Till slut föll det på att det var enklare att hitta en bra cykelrutt för tre veckor runt i norra Tanzania än i Zambia samt att flygpriset blev något lägre.

Om nån är mer nyfiken så bloggar jag nog ett par gånger,http://hannulan.wordpress.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...