Cykla i latinamerik

Cykla i Latinamerika

Hej!

Sitter och funderar lite över olika alternativ till en längre cykeltur 2016/2017 eller kanske ännu lite senare. Hur som haver så funderar jag lite på hur cykelläget ser ut i Latinamerika? Då i synnerhet Brasilien, Paraguay, Argentina och Chile?

Nästan oavsett cykelblogg så kan man läsa en hel del om Europa, Afrika och Asien men inte alls lika mycket om Latinamerika. Finns det en orsak till detta? Är det så pass osäkert i Latinamerika att ingen riktigt vågat åka dit?

Det enda jag egentligen hittade var en länk från SR: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/501379?programid=2946 Och den handlar då främst om stadscykling.

Någon som vet varför där är så få som skriver om just cykling i latinamerika? Eller har erfarenheter som en kan dela med sig av :)?

Senast ändrad:
The big trip

Hej!
Du kan ta del av bloggen thebigtrip.se. Den är riktigt aktuell.
Tyvärr avslutades resan tragiskt i Brasilien. En bil körde på paret. Johanna Eklöf omkom och Emel Börner skadades svårt.

Jag provade googla "Cykla i Sydamerika" och på första sidan finns träffar som leder till sidor som länkar till Corax, Johannes Mattisson, Carl-David Granbäck, The Big Trip, Daniel Rosengren och till min egen hemsida. Plus flera till. Första sidan på första googlingen. Hur gjorde du när du letade? ;-) Skämtar bara -kör på och lycka till!

Vill du ha utländska cyklistbloggar så finns det naturligtvis enorma mängder. T ex Jeff Kruys har cyklat en del i Sydamerika.

Kanske jag som varit ouppmärksam :p Kanske borde valt "sydamerika" istället för "latinamerka" :p

Tusen tack för alla tips. Jo, jag läste om det om "The big trip", fruktansvärt. Det speglar kanske också samtidigt lite om hur farligt det kanske är att cykla där?

Det speglar kanske också samtidigt lite om hur farligt det kanske är att cykla där?

Nä, det gör det inte. Trafiken är farlig överallt. Väljer du Chile/Argentina/Paraguay så kommer trafiken generellt vara mycket tunnare än i stora delar av Europa. Det blir nog värre längre norrut i Latinamerika. Men nämnda sydamerikanska länder har generellt mycket bättre trafik än Thailand, Mexiko, Indien, Sydafrika, Iran... Men du har ändå rätt. Oroa dig för trafiken. Oroa dig för trafiken ännu mer. Var närvarande. Oroa dig för trafiken, speciellt på helger i kristna länder. Sen nångång kan du börja oroa dig för sjukdomar och rån och stölder och sånt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips