Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig?

Sliter hårt

Det har pratats kärrornas maximala lastvikt. Men då ska man tänka på att det sliter något fruktansvärt på cykelns bakhjul, både ekrar och växelsystem att cykla med för tungt lastade kärror. Har själv förstört en cykel på det viset.
/g

www.globetrotter.de

Jag köpte min på Globetrotter i Tyskland.
Inga problem att handla där och betala med kort, OK dom drar pengarna direkt när du beställer men du har grejorna inom en vecka hem till dörren för 150 kr.

Den säljes utan väska men Ortliebs rackpack XL passar perfekt, även den är billigare på Globetrotter, tror jag betalade under 3000 kr för kärran och väskan, på Cykelcity ska dom har 3500 kr för kärra och väska.

Om du ska köra i stan kan du köpa en plastback med lock som tillverkas av Arca systems i Perstorp för ca 250 kr. Den passar precist i en Bob och är perfekt för vardagligt bruk.

Det är rätt att det blir belastning på bakhjulet med en kärra, jag har bytt 3 eker på 300 mil och ska i höst ekra om hjulet med starkare eker och luta dom på "4" istället för på "3". Efter det ska det inte vara några problem.

Jag misstänker att det är när man ska räta upp cykeln efter att man parkerat den som belastningen blir för stor i sidled på bahjulet.
Man ställer nämligen cykel och kärran i 90 ° vinkel och när man sedan rätar upp det hela ser man att hjulet ger sig.

Stefan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bor i Halmstad , så stockholm är en bit bort ? :) Globetrotter är inte de bara på tyska ????

Finns det nån internetbutik i Sverige som säljer dem ?

Re: problem med bakhjul

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Det är rätt att det blir belastning på bakhjulet med en kärra, jag har bytt 3 eker på 300 mil och ska i höst ekra om hjulet med starkare eker och luta dom på "4" istället för på "3". Efter det ska det inte vara några problem.
Stefan

Jag har aldrig haft några problem med bakhjulet beroende på Burleykärran (d'Lite dvs barnmodellen). Draget kommer precis i höjd och längsled jämte bakaxeln och det tror jag skonar bakhjulet. Jag har cyklat med upp till 50-60 kg i kärran under 5 år med tre olika cyklar med mtb och 700 hjul.

Jag har ingen erfarenhet av enhjuliga kärror men är mycket nöjd med min tvåhjuliga både avseende rull och motvindsegenskaper.

Thure

thureb; sa:
Jag har cyklat med upp till 50-60 kg i kärran under 5 år med tre olika cyklar med mtb och 700 hjul.
Bakhjulet borde väl inte bli belastat alls, men att det skulle gå åt sjuhundra hjul...

Som cyklist och fraktintresserad kanske jag borde testa en vagn någon gång - har inte läst tråden här i övrigt, men 60 kg efter cykeln verkar ruggigt segt, även i rent fraktsyfte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips