Cykelväg-tips i Indien - Kina?

Hej vänner!

Jag och min flickvän funderar på att cykla från Indien, Mumbai eller New delhi, och cykla till Taiwan den 1 juni till 1 okt 2009.

Alternativ 1:
New Delhi – Nepal (Kathmandu) – Tibet (Lhasa) – Sikkim – Indien – (Bhutan??) – Bangladesh – (Burma??) – Thailand – Laos – Vietnam – Kina – Hong Kong – Taiwan.

Alternativ 2:
Mumbai – Nepal (ej Kathmandu) – Sikkim – Bangladesh – Nordöstra Indien – Tibet – Kina – Vietnam – Hongkong - Taiwan

Det verkar som att man inte kan cykla igenom Bhutan och Burma. Har ni någon erfarenhet av det? Kan vi ta en annan transport i dessa länder? Vi är nyfikna om ni har sådana erfarenheter av dessa länder. Vägtips, resetips o.s.v.

Alla tips och råd emottages med glädje!

/Mia & Patrik

Burma & Laos är väl inte alltid öppet för västerlänningar, var det sist jag var där - du får kolla upp det. Att cykla i Kina & Indien är nog inga problem rent access mässigt men det är med livet som insats - trafikregler existerar inte på samma sätt som här.

Låter som en kul utmaning.

Mvh

Åh - jag önskar att det hade gått cykla de här rutterna!

Kort förklarat: Det går inte att ta sig från Indien till Kina/Tibet lagligt. Gränserna är stängda.

Ni kan inte korsa gränsen lagligt landvägen mellan Bangladesh/Indien och Burma. Och inte heller Burma-Thailand.

Förslag:

1) Indien-Nepal- Indien (staterna i nordöst - en del måste ni ha speciella tillstånd för. Fast jag har ingen koll på om det går att kringgå ie smita in och ut) - Bangladesh. Sen kan ni flyga billigt till Thailand direkt eller välja att mellanland i Burma och cykla runt där ett tag.

2) Indien-Nepal-Tibet-Kina (ev ner till Laos) Tyvärr verkar det som om de flesta måste åka på en tour för att komma in i Tibet den här vägen...

3) Indien-Pakistan-Kina (Tyvärr ingen cykling över Khunjerabpasset (stavningen?). I 10 mil eller så, så måste ni ta en buss...

Inga restriktioner för cykling i Laos.

mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/

Trist..

Det låter så trist.. Tackar iaf!

Kenrih:
Jag behöver ju den boken, så jag beställer på en gång!

Lars:
Jag gillar ditt andra alternativ och måste titta närmare vilka vägar vi ska ta. Har ni några tips angående tibet/kina? Vägar? Terräng? Väder?

/Patrik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips