Cykelsits/stol till MTB

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om bra cykelsitsar/stolar till MTB.

Vi vill kunna ta med våran Edvin ut på lite enklare turer i skogen på våra cyklar.

/anders och marina

Detta kanske inte var vad du menade med din fråga, men jag svarar ändå.
Till en tidigare cykel jag hade skaffade jag en kombinerad pakethållare och bygellås från ABUS. Pakethållaren fästes på sadelstolpen, och den angivna maxlasten är 12 kg om jag inte minns fel. Det rejäla bygellåset ligger som en ram runt pakethållarens "platta" och det tas enkelt bort med två snäppfästen. Jag har själv inte testat med en barnstol men i övrigt är det en mycket smart lösning, då man dels löser problemet med var man ska göra av låset som annars brukar vara lite otympligt att ta med sig, dels ger möjlighet att ta med sig kläder, väskor, prylar m.m.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Hama Kiss ( jag tror att den heter så)Den är bra för att stolen fästs i en bygel som du fäster på ramen.Detta gör att du inte behöver pakethållare samt att stolen sviktar lite. Annars är det mest upp till vad barnet tycker är roligt. Min erfarenhet är att det går väldigt bra att cykla i lättare terräng, så är det ju kul med egen medföljande samtalspartner och hejaklack.

Cykla på !
Fredrik

Letar också

Jag letar också efter något lämpligt till tjejjen nästa cykel.

Jag vill kunna ha packväskor bak och även barnstol. Sedan så vill man ju inte betala flera tusen för det hela.

Någon som kör så?

/Mattias

Gamla lösningar.

Ofta så blir det problem med att få plats med den vuxnes hälar och barnsitsens fotskydd vid kombinationen cykelbarnsits och MTB.

Själv har jag löst detta genom att flytta upp barnsitsen 15 cm med en bit granstam mellan pakethållaren och barnsitsen. Litet ostadigt men fungerar.

På landet hade vi en gammal cykelsits av märke MCB i typisk ornge 80-talsplast. Där sitter fästet i pakethållaren och inte i ramen vilket gör det lättare att laborera med infästningen för att få spelrum för hälarna.

Thure

Köpte ny cykel (Scott Kokomo på Cykloteket, Stockholm) till tjejjen igår, och i samband med det så införskaffades även barnstol.

Typiskt nog så kommer jag inte ihåg fabrikatet, men modellen heter "Sleepy". Den har snabbfäste, så man monterar en snabbkoppling på sadelröret som man sedan klickar ner stolen i. Stolen är även skjutbar framåt och bakåt någon decimeter.

Lilltjejjen blev oerhört entusiastisk och ville "sykka, sykka" (hon är två år) när hon upptäckte att det gick att gunga lite grann upp och ner *ler*
Ser det som stor fördel att den är "dämpad" då en barnstol i vanliga fall är väldigt stötig.

Dessutom kan man köpa snabbfästet separat, vilket gör att vi kan alternera vilken cykel som skall ha barnstolen.

Nu saknas bara packsystem som gör att man kan få med sig 8 liter mjölk och lite annat smått o gott från affären. Kollade på det cykloteket hade, dvs Ortlieb, men det är alldeles för dyrt.

Finns det något annat bra alternativ? Jag vill helst kunna fästa packväskor på framgaffeln. Vad jag förstår kan det vara "kruxigt" att få fast det på framgaffeln då den är dämpad?

Såg nu när jag läste igenom hela tråden igen att Fredrik hade en Hama Kiss. Det är precis en sådan jag köpte, fast en Sleepy. Sleepyn är gjord så att man kan tilta/luta hela plastdelen av stolen lite bakåt om/när barnet somnar.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2002-08-06 kl 10:03]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips