Cykelsemester med utgång från Göteborg

Sitter här och planerar sommarens cykeläventyr. Tänkte ge mig ut en vecka.

Har funderat på att cykla genom Västergötland bort till Tiveden och tillbaka. Eller kanske upp i Dalsland. Eller ta bilen till Trollhättan och cykla runt Vänern. Jag bor i Mölndal/Göteborg.

Nån som har nåt annat bra tips. Halland kanske?

Även jag...

...sitter å planerar en liten tur. Första riktiga semesterturen med min recumbent trike sen jag köpte den i höstas. Inväntar bara mina packväskor och hållaren som jag hoppas kommer i denna veckan.

Hade lite lösa planer söder över, kanske mot Falkenberg-Helsingborg och eventuellt Malmö för att sedan vända upp igen till tjockholm om jag inte tröttnat innan. Så nära kusten som möjligt om det är bra väder; annars får man väl ta sig inåt där blåsten inte tar slut på krafterna. Tältar, för enkelhetens skull och då jag ändå har utrustningen.

Jag cyklar mellan 6 och 8 mil per tur när det är gôtt väder så jag provade härom dagen ca. 10 mil, men kände att 8 nog får räcka för min del. Kanhända kan det bli längre om andan faller på och om vinden är någorlunda still och ligger rätt, vilket den inte gjorde när jag provcyklade.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ginstleden ner till laholm tycker jag var fin, lagom med övernattning i varberg kanske?

cyklade upp till tiveden förra veckan pa väg till stockholm (är i tallinn nu, ska vidare söderut mot riga). det är lätt att hitta cykelväg till lerum, sedan lite klurigare nan mil tills motorvägen tar slut, sen är det fint och brett i vägrenen sa att man kan cykla bredvid bilarna till t ex falkoping. tiveden var fint, men jag tror att det var i de krokarna som det plötsligt inte fanns nan vagren längre vilket gjorde cyklingen läskig. men där hade du ju ända tänkt vända, sa det paverkar ju inte din cykeltur...

Drar jag mig upp mot Tiveden gör jag det för att få cykla runt lite där. Det är ju så himla vackert, och det skulle vara kul att hinna se lite mer än när man vandrar.

Hur långt cyklar du per dag rimn?

jag har varit ute i tva veckor och cyklat drygt 1000 km, snittar nog pa 100 km per cykeldag men har tagit vilodagar ocksa. hur langt man cyklar beror ocksa oerhort mycket pa vader o vind samt vagarna (underlag och trafik), bland flyger kilometrarna forbi, ibland tar tva kilometer en halv evighet. men bra ar det hursomhelst :)

du hor val av dig har och berattar hur det var i tiveden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips