Fjällnära skogsområde med toppturer

Hej!

Sitter och drömmer om/planerar löst sommarens vandringar. Gillar kombinationen skog och fjäll och letar tips efter fjällnära skogsområden med fina dalar, sjöar/älvar och möjlighet till toppturer. Behöver inte vara så värst höga fjäll.Jag har spanat in södra Lappland och funderar på om Marsfjället kanske kan vara något eller kanske Pärlälven längre norrut?

Vandrade längs med Rutsdalen i Skäckerfjällen i somras och söker något liknande. Hade tänkt vara ute en vecka ungefär. Gärna nåt område där det inte rör sig alltför mycket folk och har inget emot att gå oledat.

/Niklas
 
Nu har jag inte varit på de ställen jag föreslår som alternativ, så andra, mer kunniga individer får tillrättavisa mig om de är olämpliga.

Men om du är intresserad av skog så verkar södra borgafjällen och daimadalen vara ett bra alternativ. Enligt länsstyrelsen så är det dock tydligen svårframkomligt på vissa ställen pga blockterräng.

Ytterligare alternativ kanske kan vara pieljekaise. Utifrån kartan så finns det skog, toppar, floder och sjöar där. Jag gissar att det är ganska folktomt, bortsett från själva kungsleden.

Ett tredje alternativ kanske kan vara Skåarnja naturreservat längs vildmarksvägen i nordvästra jämtland. Där finns en topp som är ca 1400 m hög, flera höga toppar, sjöar, floder, myrområden och gott om djurliv. Det är dock förbjudet att vara där mellan 10:e juni-10:e juli.
 
Nu har jag inte varit på de ställen jag föreslår som alternativ, så andra, mer kunniga individer får tillrättavisa mig om de är olämpliga.

Men om du är intresserad av skog så verkar södra borgafjällen och daimadalen vara ett bra alternativ. Enligt länsstyrelsen så är det dock tydligen svårframkomligt på vissa ställen pga blockterräng.

Ytterligare alternativ kanske kan vara pieljekaise. Utifrån kartan så finns det skog, toppar, floder och sjöar där. Jag gissar att det är ganska folktomt, bortsett från själva kungsleden.

Ett tredje alternativ kanske kan vara Skåarnja naturreservat längs vildmarksvägen i nordvästra jämtland. Där finns en topp som är ca 1400 m hög, flera höga toppar, sjöar, floder, myrområden och gott om djurliv. Det är dock förbjudet att vara där mellan 10:e juni-10:e juli.
Skåarnja såg lovande ut på Länsstyrelsen hemsida. Nåt i den stilen jag söker. Tackar!
 
Nja, Muddus är ganska platt, några kullar i norr och ett fågeltorn bjuder på den bästa utsikten. Några av mina favoritskogar i norr: Muddus (ganska oslagbart :)), björkskogen kring Kisuris, Tarradalen (hela vägen från Kvikkjokk till Såmmarlappa), Granskogarna mellan Kvikkjokk och Aktse, och Teusadalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
Arkenstone Tips på fjällnära boende (light) Fjällvandring 6
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
niklas.horno toppturer och vandring Fjällvandring 0
camlun Önskar tips på toppturer Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
Mäki91 Toppturer i Sarek Fjällvandring 4
kjpil Vandringssällskap med toppturer i Sarek 2011 Fjällvandring 14
caje83 Enkla toppturer sylarna (sommar) Fjällvandring 2
patrikno Toppturer i Sarek? Fjällvandring 9
bfia73 toppturer i Ahkkamassivet Fjällvandring 4
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
Instr Vandring/toppturer på Lofoten Fjällvandring 2
mano60 Toppturer kring sarek Fjällvandring 0
Mathew Fjällvandringstips med toppturer Fjällvandring 5
brasky Toppturer runt Kebnekaise Fjällvandring 8
maxen KEBNEKAISE TOPPTURER Fjällvandring 11
petvin Toppturer i Sarek vintertid Fjällvandring 0
Strykarräven När toppturer i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 8
Jokk Toppturer i Norge Fjällvandring 0
nidob49 Inga guidade toppturer i Giebmegaisi (Kebnekaise) Fjällvandring 1
madir Toppturer i Mårmamassivet Fjällvandring 0
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.