CYKELMOBILLADDAREN Pedal&Power

Dynamo

Som de flesta generatorer på cyklar så är detta en dynamo som byggerpå och ger friktion. Jag har för mig att det skall finnas generatorer som sitter i framnavet istället och som inte ger någon friktion. En konstruktion som säkert kostar väldigt mycket men å andra sidan fungerar ju aldrig en dynamo änså.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svar friktion

Jag använder själv denna mobilladdare och jag tycker den fungerar utmärkt. Visst blir det en viss friktion men de extra kalorierna som jag bränner går ju till att ladda mitt mobiltelefonbatteri.

Det finns en dynamo som sitter i navet men kostnaden att ta fram en produkt som använder denna blir på tok för hög.
Dynamon behöver ju endast användas när batteriet ska laddas och under den tiden så klarar de flesta av den extra friktionen som uppstår.
 
Besservisser-inlägg

En dynamo som inte har någon friktion är inte möjlig att realisera. Friktionen i dynamon står däremot för en mycket liten del av dynamons motstånd.
Den största delen av motståndet uppstår när strömmen genereras genom att en lindning roteras i ett magnetfällt.

En dynamo helt utan motstånd är därmed helt omöjlig ty då skulle man skapa energi ur inget.

Däremot har jag provcyklat en cykel med dynamo inbyggt i framnavet. Även om lampan var avstängd så bjöd dynamon lite motstånd (försummbart).
På den cykeln (crescent) var det standard. Det blir dyrt att montera i efterhand men det går.

/B
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips