Cykellås.

Kära cykelkamrater!


Jag ska inom kort bege mig ut på cykelsemester. Jag startar från Göteborg och målet är Istanbul. Lite i taget börjar bitarna falla på plats och cykeln packas på med lämplig utrustning.

Dock är jag fortfarande inte riktigt klar över hur jag ska göra med låsanordning. Som det är nu har jag ett godkänt basta-lås bak. Jag har även ett rejält granitlås att sätta runt ram och framdäck eller kanske hellre runt ram och någon lyktstolpe eller dylikt.

Jag kommer mestadels att cykla ensam och det blir förmodligen en hel del nätter i tält. Hur gör ni som cyklar ensamma? Det är väl inte alltid lätt att hitta något att låsa fast cykeln i nära tältet? Jag har sett att det finns lås med inbyggt larm (biltema) och även hört talas om någon slags "larm-vajer"... är det någon som rekommenderar något av detta?

Kort och gott, ni ensamcyklister, vilka slags lås använder ni er av och vilka erfarenheter har ni?


Tacksam för svar!
 
Jag låser med ett ABUS stel o flex lås och sover gott sedan på mina resor i Sverige, dag tid försöker jag ställa cyklen med packning väl synligt när jag behöverlämna den för att gå in i affärer och liknade.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av långcykling sådär, men min spontana tanke är ju "Vad gör man om man tappar bort nyckeln?".

Visst kan man ha en reservnyckeln, men ju längre man är ute desto mer ökar ju risken att man hinner tappa även den.

Eller att man får grus i låset.

Det finns ju flera alternativa sätt att lösa det problemet. Kombinationslås är ett. Kedja eller vajer och hänglås är ett annat (då kan man i värsta fall fimpa låset och köpa ett nytt).
 
Har haft ett bygellas med pa min tur men har inte anvant det sa mycket. Naiv och godtrogen som jag ar sa har cykeln oftast lamnats olast vid kortare besok i mataffarer och dylikt, man blir alltid lika glad nar man kommer tillbaks och ser att cykeln fatt sta orord och ingen fatt sin karma nersolkad. Men visst, lamnar jag cykeln langre stunder sa laser jag den genom bakhjulet och ramen och hoppas att ingen har ork och lust att bara ivag med ett stycke otympligt cykelekipage pa ~45 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erapcla Bra website om cykellås mm. Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.