Cykelförening på gång i Uppsala

I Uppsala finns faktiskt just nu ingen förening som företräder vardagscyklismen - ingen lokalavdelning av Cykelfrämjandet eller Svenska Cykellsällskapet heller. Vi är några som tänkte ändra på det genom att starta en cykelförening, en bred och partipolitiskt oberoende förening för alla cyklister i staden. (Tanken inte att konkurrera med riksförbunden, eller de klubbar som håller på med racer/MTB.) Vi vill bevaka vad kommunen gör, skriva förslag, sprida fakta om cykels möjligheter och ordna allehanda aktiviteter.

Var med och bilda föreningen - välkommen till vårt första möte! Lördagen den 25 mars kl 16.00 på Sturegatan 12A (tvärsöver parken från Konsum Sysslomansgatan).

Hör av dig! Om du vill vara med i föreningen får du gärna skicka ett e-brev eller ringa redan nu.

För mer information, se http://rosnix.net/ucf/ eller hör av dig till:
* Per Eric Rosén - 018-462686, 0709-461000 eller per@rosnix.net
* Mickael Sundberg - mickael@pischows.se
 
Lysande idé. Det behövs verkligen eftersom trafikplanerarna tycks tro att cykel främst är ett rekreationsredskap och inte ett tranportmedel. Tyvärr verkar det vara huvudinriktningen hos Cykelfrämjandet också där stor energi läggs på cykelleder för turiständamål och lite på att påverka trafikmiljön i tätorter.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Uppsala är helt o håller planerat för bilism. När man bygger nytt bygger man inte på åkrarna runt staden, vilket skulle innebära cykelavstånd till det mesta och en mer urban känsla, istället bygger man långt utanför stan så att folk måste ha bil för att kunna ta sig till jobbet under större delen av året samtidigt som man fördärvar fina friluftsområden och skog som verkligen har ekologisk mångfald, t ex norra Lunsen. Nyligen beslöt kommunen att planera för en motorled söder om Stordammen vilket ödelägger stora ekologiska värden.

Det mest paradoxala är att vissa åtgärder som avsetts dämpa bilismen i Uppsala närmast har ökat denna. Brist på parkeringar eller höga parkeringsavgifter har gett effekten att allt fler butiker läggs utanför stadskärnan i Boländerna.

I dag ligger butikerna med det bästa sortimentet i allt högre grad utanför stan och har gratis parkering: t ex flyttade stans bästa lampaffär ut till Boländerna förra året (från Vaksala torg), och längs gågatan finns, enligt UNT, ett antal tomma butikslokaler. Dessa butiker utanför stan är det inte alldeles lätt att ta sig till utan bil, i v f inte vintertid, och de är tänkta för att man ska ha bil. Man kan fråga sig vem som blir gladare av detta? I varje fall inte den som inte har någon bil.
 
ipg289h; sa:
Uppsala är helt o håller planerat för bilism.

Hihi, detta kanske är ett aningen onyanserat påstående.
Det är möjligt att mycket på senare år kunde ha gjorts annorlunda, men jag är uppvuxen i Upsala och har senare bott i andra städer och kan ju konstatera att det är få städer som är bättre att cykla i och framförallt saknas ju ofta den cykelkultur som finns i Upsala. Jag har bott i Linköping också och där gick det också bra att cykla.

Lund borde väl också vara en cykelstad? (platt och studenstrik)

Bor nu på landet men har senast bott i Södertälje och d e t är en dålig cykelstad. Å andra sidan ser t o m polisen cyklister som nåt så udda att jag sett att det går bra att möta polisen cyklandes på fel sida och utan lyse i mörker utan att polisen bryr sig. Sånt kom man inte undan med i Upsala och Linköping; om detta är ett plus eller minus kan möjligen diskuteras:).

Nåja, åter till ämnet, för er som alltjämt bor i den ädla staden på slätten.
 
Mezzner; sa:
ipg289h; sa:
Uppsala är helt o håller planerat för bilism.

Hihi, detta kanske är ett aningen onyanserat påstående.

Det jag närmast hade i tankarna var den översiktsplan som togs för något år sedan. I denna planerar man expansionen av Uppsala så att det byggs nya förorter så långt ut från staden att det blir praktiskt taget omöjligt att bo i dem utan att ha bil, istället för att bygga på gärdena nära staden, eller på höjden.

Det är möjligt att mycket på senare år kunde ha gjorts annorlunda,

Ja, t ex förstörde man luthagsesplanaden, där det tidigare var parker o syrenbersåer o små tanter o stora barn, är det nu en fyrfilig motorled.

men jag är uppvuxen i Upsala och har senare bott i andra städer och kan ju konstatera att det är få städer som är bättre att cykla i

Ja, på denna punkt har du alldeles rätt. Uppsala har faktiskt cykelkultur. Det har också gjorts mycket för att förbättra, nya cykelbanor etc. Så, det finns ingen anledning att måla fan på väggen. Men jag tycker det är trist när man hela tiden pratar om att folk borde cykla mer och samtidigt fattar beslut som medför att folk skaffar bil eftersom det inte funkar annars.

Per
 
Jag säger inte emot på någon punkt om vad som gjorts de senaste 20 åren, utan konstaterar bara att det med all säkerhet finns städer där man tagit betydligt mindre hänsyn till cyklisterna eftersom vissa städer helt verka sakna cykelkultur. På dessa ställen är inte cykeln ett transportmedel som används till vardags, utan bara nåt redskap för entusiaster, eller nåt man kan ta till som alternativ till taxi när man ska hem från krogen eller fest.

I den jämförelsen misstänker jag att Upsala är en av de städer där man tagit hänsyn till cyklarna som en del av trafiken, fast - som sagt - jag är inte uppdaterad precis.
 
Mezzner; sa:
Lund borde väl också vara en cykelstad? (platt och studentrik)

Lund är inte platt tvärtom är det en av de allra mest kuperade svenska städerna. Hela stan ligger på en sluttning även om inte lutningen är så brant.

Lund är trots detta en lämplig cykelstad i och med att den är relativt liten till ytan och har ett bra utbud av affärer i centrum.

Thure
 
Jag var tydligen ute och cyklade. Har nog inte varit i Lund!
Min egen erfarenhet av Skåne är ju faktiskt inte heller att det är platt, även om det är nåt man ofta tror. Finns väl lite av både och...
 
pery; sa:
Föreningen kanske kan verka för att våra studenter inte bara blir lärda utan även upplysta...

Jodå, både konkret och bildligt bildande. Bl.a. att fler, både bilister och cyklister ser cykeln som ett seriöst fordon. Däri ingår definitivt lyse, köra på rätt sida av vägen osv. (Däremot kanske den mer myndighetsmässiga "tjat"-delen av jobbet bättre görs av polisen eller kommunen.) I USA finns det kurser i "vehicular cycling / effective cycling" även för vuxna. Tror dock att de flesta faktiskt *vet* vad trafikreglerna är, men av någon anledning inte bryr sig.

En stor anledning till att många cyklar lys- och regellöst skulle kunna vara myndighets-sveriges hopbuntning av gående, cyklister m.fl till "oskyddade trafikanter", något vid sidan av vanlig "trafik", dvs biltrafik. Det blir lätt då att se cykeln bara som en "promenadmaskin", med samma räckvidd, hastighet och begränsningar som att gå, och med samma (för gående mer berättigat) ringa krav på sig.

Välkommen till föreningen hursomhelst, om du vill engagera dig i någon fråga!
 
Det brukar ju vara så att ansvar och befogenhet går hand i hand.

Om jag nu helt hänsynslöst jämför mina egna erfarenheter av Upsala+Linköping samt Södertälje så är det helt klart så att i U+L blev man stenhårt bötfälld ifall man inte hade lyse. Cykla på fel sida gick nog heller inget vidare.

Jag lyfte senare på ögonbrynen i S då de sällsynta cyklister man såg ofta cyklade helt i strid med gälland regler (och förnuft). Polisen reglerade som tidigare sagt inte heller.

Att man i den situationen inte heller respekteras som trafikant är ju rätt naturligt.
 
Uppsalas cyklister uppträder ofta totalt dödsföraktande. Förklaringen ligger mycket i att man inte måste kunna visa att man kan trafikreglerna för att hoja.

Men för att återgå till hur staden planeras för bilism. Det är inte bara de bästa affärerna som flyttar ut till shoppingmallar med gratis parkering. Även oundgänglia funktioner flyttar utanför staden.

Tills för alldeles nyligen hade vi t ex ett systembolag på skolgatan, gångavstånd för alla i stadsdelarna Luthagen och delar av Fjärdingen. Numer finns inget bolag kvar på västra sidan av ån inne i staden. De som finns ligger så långt från vår stadsdel att det inte kan bli aktuellt att bära hem bärsen, eller vad man nu dricker, därifrån. Tar man bilen får man räkna med rejäla parkeringsavgifter, om man alls hittar någonstans att parkera.

Därmed har det blivit så, att vårt närmaste systembolag ligger 4 km bort, bortom Berthåga i Stenhagen. Det som tidigare var 400 m, 800 m fram o tillbaka o med fördel avverkades till fots, har nu blivit en 8 kilometers bilresa, under vilken vi släpper ut 2 kg och 2 hekto o 8 gram koldioxid, givet att motorn var varm när vi startade.

I 2002 års översiktsplan planeras flera nya stadsdelar vilka ligger så att man måste ha bil, t ex i nordöstra Lunsen. Miljöpartiet verkar inte ha något som helst inflytande i Uppsala.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips