Cykeldynamo som batteriladdare?

Vad är det som hindrar att man kopplar en batteriladdare till en cykeldynamo? Finns det någon inovatör "där ute" som kan fixa det? Vad behövs det beträffande Ampere och Volt för att uppnå resultat. Tänkte ut och cykla i obyggden och behöver kanske ibland ladda upp med kräm till min GPS, digitalkamera och laptopp. Man kan ju passa på att ladda i nedförsbackar. Sätt i gång och uppfinn!
MVH! Sten.:)

inget hindrar

men du får cykla mycket ;-)

en normal dynamo ger en högfrekvent växelspänning
på ca 6 volt
för att ladda batterier effektivt skulle man t.e.x ha en switchat agg som ger läplig utspänning/ström för att ladda 2 eller 4 batterier

går att bygga men lite svårt att motivera arbetet(kostnaderna)

eller?

finns behovet så går det alltid att bygga

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Solpanel?

Kanske en solpanel på pakethållaren är enklaste lösningen men förmodligen inte den billigaste för att lösa uppladningsproblemen. Har någon provat?

Det finns väl?

Jag vill minnas att jag sett en speciell "dynamo" som är tänkt för att kunna ladda batterier etc. Jag återkommer om jag sparat länken någonstans. /Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips