Cykel för branta backar med tung last?

Hej. Är mamma till två barn och cyklar varje dag i branta backar (på landsväg) med barnen i cykelkärra (lastvikt ca 35 kg). Jag har en 21 vxl mountain-bike som är neddrevad så mycket det går
(42/30), men det räcker inte riktigt ändå. Jag har läst i forumet om de som cyklar i alperna och dyl. De talar om olika vevparti och lättaste utväxlingar. Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar, men om någon vill ta sig an och förklara vore det toppen. Jag vill gärna ha tips på om det finns något ytterligare jag kan göra med min cykel för att få den mer lättrampad eller vilken cykel och vilken utrustning jag behöver skaffa för att klara av uppdraget. Har kollat på Mountain-drive från www.schlumpf.ch och den verkar bra men den kostar ca 4500 kr och det tar emot lite att sätta en sådan på en gammal hoj. Köper nog hellre en ny cykel i så fall.
 
42/30 låter jättekonstigt.

Normalt är lilla drevet fram 22 tänder medan det stora bak är 32. Finns även kassetter (klumpen med drev bak) som går upp till 34.

Kommer du inte upp med 22/34 tror jag det beror på att framhjulet lättat eller bakhjulet tappat fäste snarare än att benen inte orkar...
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
dreven

Jo, jag hade tänkt fel. När jag kör på lägsta växeln är det 24 kuggar på minsta fram och 28 kuggar på största drevet bak. Enligt min cykelhandlare skulle det kunna gå att byta bak till 30, men inte mer. Är det verkligen så? Skulle gärna ha 22/32 (el 34).
 
Det kan vara så att för 7-delade mtb-kassetter så finns det numera inte fler tänder än 30 att tillgå, men det kan nog andra bättre än mig här på forumet. Är det HG eller IG förresten?

Dock finns det åtminstone fyra andra åtgärder som du kan göra för att klara backen:
1. Byta minsta drevet fram till en 22-tandad eller t.o.m. en 20-tandad klinga. Det kan i värsta fall kräva att du då får byta hela vevpartiet inklusive vevlager, så att du får ett vevparti av compakt-typ.

2 Införskaffa SPD pedaler och SPD-skor av MTB-typ. Fördelen med SPD-systemet är att du både kan trampa ner den ena pedalen (precis som vanligt) och samtidigt dra upp den andra pedalen. Du få då en betydligt effektivare trampning (s.k. rundtramp), vilket är extra värdefullt i motvind och i uppförsbackar. Dessutom vinglar du inte så mycket när du trampar samtidigt som vevpartiet skonas genom en jämnare belastning.

3 Sätt på smala, lättrullade (släta) däck som ska vara hårt pumpade (nära det maxtryck, som anges på däckets sidor). Bredare däck än 35-40 mm känns klart onödigt för vardagscykling på barmark.

4 Träna ordentligt. Jag har nog aldrig haft så bra kondis som det dåret då jag började springa. Med bra kondis blir det klart lättare att klara backen...
/Niklas
 
Av Niklas punkter skulle jag helt klart börja med däcken.

Även däcken på cykelkärran kan vara ide att titta på, och kolla att hjullagren är korrekt justerade.


Vill man inte skaffa SPD (som ju kräver speciella skor) så kan man i alla fall skaffa gamla hederliga clips (som funkar med de flesta skor).
 
Av Niklas punkter skulle jag helt klart börja med däcken.

Även däcken på cykelkärran kan vara ide att titta på, och kolla att hjullagren är korrekt justerade.


Vill man inte skaffa SPD (som ju kräver speciella skor) så kan man i alla fall skaffa gamla hederliga clips (som funkar med de flesta skor).


Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-876_l.jpg
 
Precis såna där. Fast de har gjort en "campingkök" på den där bilden, remmen sitter uppochner.

30 spänn tar Biltema tydligen.
 
Tack för alla bra tips! Kommer definitivt att byta däck. Jag har väldigt breda och grova däck (som i och för sig är bra då de "tuggar sig fram" överallt) men jag kör ju som sagt var mest på asfalt. Trampor och skor är också värt att tänka på. Jag ska prata med cykelhandlaren igen också angående kuggar fram resp bak.
Angående träning och kondis kan jag verkligen "rekommendera" att cykla med tung last i backar. Att inte ha tillgång till bil hjälper också till.
 
..cyklar varje dag i branta backar (på landsväg) med barnen i cykelkärra (lastvikt ca 35 kg). Jag har en 21 vxl mountain-bike som är neddrevad så ..men det räcker inte riktigt ändå....Jag vill gärna ha tips på om det finns något ytterligare jag kan göra med min cykel för att få den mer lättrampad ...

Bygg om till ett 4-delat vevparti med hjälp av en Mountain Tamer. Då kan du få 16 tänder som minsta där fram. Låter nästan knepigt att hålla balansen vid de promenadhastigheter en sån kan ge en.
 
Tredelat

fram kanske ändå är lättast att få till med MOUNTAIN TAMERTM TRIPLE? Bra åkposition med lagom avstånd till styret inte alltför upprätt ryggvinkel samt SPD tror jag också skulle hjälpa till. Lättrullade däck är alltid bra men hjälper inte lika mycket i uppförskörning som eljest.

Vad har du för cykelkärra?

Har du bra koppling mellan cykel och kärra? Viktig säkerhetsdetalj och är kopplingen sladdrig blir det svårare att dra uppför.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips