Cumulus Quilt 350/450

Kul att det är fler som är intresserade av cumulus. Jag tänkte precis slå till själv och jag har haft exakt samma fundering, 350 eller 450. För mig får det bli 350, tänker att lätt dunjacka/fleece/underställ får hjälpa till det fåtal nätter det blir lite för kallt...för att i gengäld få en något lägre vikt/packvolym.

Dock så har jag svårt att bestämma mig för quilten eller comfortern. Båda verkar ju riktigt sjyssta. Lutar mer åt comfortern just nu pga mångsidigheten, kan ha när man är ute och seglar, sover i någon stuga, vira runt kroppen eller bara när det är lite varmare på sommaren etc.
Ni som kör på comfortern, är det krångligt att få ihop footboxen med alla kablar (hoppas det är lugnt att jag ställer denna fråga i din tråd)? Rekommenderar ni den över quilten?
Ni som kör quilten, är det lätt att sticka ut fötterna när det blir för varmt (annars en sak som låter sjysst med comfortern)? Rekommenderar ni quilten över comfortern?

Hur är Cumulus fästsystem för att fästa mot liggunderlaget?

Aldrig lätt att bestämma sig för sådant här ;)
 
Intressanta frågor; jag har ingen erfarenhet ännu, men jag har läst på lite.

Enligt vad många säger, se t.ex. (hammockforums), så är skillnaden att en sydd footbox inte öppnar upp för drag, så det passar sig bättre för lite kallare nätter. För mig som ska använda den i hammock så kommer jag i princip alltid att vilja ha footbox för att värma fötterna och få quilten att stanna kvar över fötterna.

Notera också att M350 har en kortare rekommenderad användarlängd (180 cm vs 185cm), eftersom man med en igensydd footbox inte behöver lika mycket marginal för att fötterna inte ska sticka ut. L430 har motsvarande temperatur-rating för lite längre personer.
 
Jo det där med drag är en bra poäng. Quilten verkar vara lite bättre anpassad när det är kallt. Jag kommer nog oftast köra med en enkel bivvy bag, kommer nog hjälpa lite med draget.

Har sett en del tyskar som modifierar M350 med olika fästanordningar, vissa har också sytt dit en dragkedja för footboxen. Det hade ju varit rätt smidigt, då hade den fungerat rätt likt Enlightened Equipment Revelation som är så populär i USA.

Quilten verkar också vara lite avsmalnande nertill vilket sparar in lite material och plats.

Sen är frågan om man ska hydrofobiskt dun eller ej. Tyckte jag läste i någon annan tråd här på forumet att det kostar ca 400 kr extra. Kan det kanske vara värt (även om impregneringar av olika slag inte brukar vara så miljövänliga).
Angående dunet så har jag också varit i kontakt med Cumulus för att kolla så det inte är "live plucked". De kunde visa upp två certifikat att så inte var fallet vilket kan vara intressant att veta.
 
Vad körde ni på?

Kan inte bestämma mig angående en Quilt eller comforter.

Skall användas på sommarfjäll med isolerande liggunderlag.
 
Jag körde på quilt och är väldigt nöjd. Jag kör dock med hammock, så det är en fördel att ha stängd footbox. Jag skulle dock inte tveka att köra samma på marken. Argumentet för comforter är att det kan vara enklare att stoppa ut fötterna om det är för varmt.

En sak jag gjorde var att ta bort all snörning för att slippa dem (de är i mitt tycke bara i vägen), men det kanske är svårare att göra med en comforter eftersom quilten "håller formen" bättre eftersom den så att säga håller ihop sig själv (är ihopsydd).
 
Om man har ett rektangulärt liggunderlag, passar bara comfortern då? För quilten är väl mumieformad?
 
jag har båda, använder comforter som uq och quitlen som tq. comforter har tvärgående dunkanaler vilket kan vara bra att tänka på om man har den som uq, dunet hamnar mer mot botten än mot sidorna. om jag skulle tälta skulle jag ta quilten, den tar mindre plats, och den täcker upp till 1.80 ung. den andra skulle innebära att jag måste "snöra igen" säcken för att få rätt passform samt att en del dun hamnar under eftersom den är bredare. quilten är mer formad för att dunet ska ligga ovanpå.
 
Att quilten är mumieformad spelar ingen roll för underlaget, se t.ex. bilderna på cumulus hemsida.

Jag är 1.83 och har inga problem att stoppa in huvudet på kalla kvällar i hammocken (sover annars med balaclava kallare nätter för att inte få fukt i sovsäcken). Skulle inte säga att jag har saknat huva på quilten.

Älskar hur quilten fästes runt nacken för att stanna kvar under natten!
 
Att quilten är mumieformad spelar ingen roll för underlaget, se t.ex. bilderna på cumulus hemsida.

Jag är 1.83 och har inga problem att stoppa in huvudet på kalla kvällar i hammocken (sover annars med balaclava kallare nätter för att inte få fukt i sovsäcken). Skulle inte säga att jag har saknat huva på quilten.

Älskar hur quilten fästes runt nacken för att stanna kvar under natten!

Aha, nu förstår jag :) Trodde fästningen gick runt liggunderlaget.
 
jag har båda, använder comforter som uq och quitlen som tq. comforter har tvärgående dunkanaler vilket kan vara bra att tänka på om man har den som uq, dunet hamnar mer mot botten än mot sidorna. om jag skulle tälta skulle jag ta quilten, den tar mindre plats, och den täcker upp till 1.80 ung. den andra skulle innebära att jag måste "snöra igen" säcken för att få rätt passform samt att en del dun hamnar under eftersom den är bredare. quilten är mer formad för att dunet ska ligga ovanpå.

Vad är uq/tq och hur blir rörligheten i respektive?

Footboxen verkar något snäv men det kanske kvittar.
 
Att quilten är mumieformad spelar ingen roll för underlaget, se t.ex. bilderna på cumulus hemsida.

Jag är 1.83 och har inga problem att stoppa in huvudet på kalla kvällar i hammocken (sover annars med balaclava kallare nätter för att inte få fukt i sovsäcken). Skulle inte säga att jag har saknat huva på quilten.

Älskar hur quilten fästes runt nacken för att stanna kvar under natten!

Men då sover du på sidan för den är bara 177 lång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
såg Quilt Bo och sova 16
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
statemachine Top quilt Bo och sova 6
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
downwhere Maxlängd sovsäck quilt 350 Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
andy69 Quilt.... Bo och sova 2
grodanbolle Quilt? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
Crimper Quilt Bo och sova 6
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.