Cumulus dunsovsäckar

Tänkte inför vintern byta ut min befintliga vinterlösning (en tresäsongers syntetsäck + en sommarsäck) mot en rejäl dunsovsäck. Har kollat på Cumulus då jag inte riktigt har råd att lägga 7000kr på en sovsäck. Dessutom är mitt intryck hittills att många är nöjda med dem.

Mål:
- Bekvämt kunna utföra skidturer i norra sverige under hela vintern, sova i tält eller bivack. Som ni vet är temperaturer mot -30 inte helt ovanligt.
- Viktreducera min nuvarande packning.

Frågor:
1. Vilken sovsäck tror ni blir bäst för mina behov? Tittar lite på Teneqa 850 samt Alaska 1100/1300
2. Ni som testat cumulus, upplever ni kvaliteten som god? Håller de för angiven komforttemperatur?
3. Antar att det är http://www.sleepingbags-cumulus.eu/ man beställer ifrån?
 
2. Ni som testat cumulus, upplever ni kvaliteten som god? Håller de för angiven komforttemperatur?

Det är väldigt tunt material i dem, vilket är lite av poängen för att få ner vikten. Det påstås att detta Pertex Quantum är "duntätt", men det är inte helt sant -- min Lite Line 400 brukar fälla en fjäder eller två per natt.

Just den säcken har en angiven komforttemperatur på –6°C och jag har använt den utan problem ner till strax under nollan, så det verkar någorlunda rättvisande.

Själv beställde jag från en grekisk(!) webbshop som för tillfället hade lite bättre pris och en trevligare färg inne. :)
 
Familjen äger en LiteLine 400, köpt direkt i Polen, som skött sig klanderfritt och ser mycket välgjord ut, med i det närmaste perfekta sömmar etc. Helt fantastisk spänst på dunet, bättre än i mina (visserligen något äldre) Roberts-säckar fast det skall vara lika hög dunklass på bägge. Enda bocken i kanten var den sladdriga förvaringspåsen utan kompressionsremmar och med halvdant snörlås. Nu byter jag ändå alltid till vattentät påse när det gäller sovsäck, men tycker det är ett onödigt "stilbrott", med tanke på hur högkvalitativ säcken är i övrigt.

Jag har själv som sagt två säckar från Roberts, som jag kombinerar på olika sätt, så det är bara den unga generationen som testat LiteLine i fält. Bägge döttrrarna har varit nöjda, även under frostnätter ute, men ner till hur många grader exakt är jag inte säker på (just den säcken är klassad till -6 grader). Ingen av oss har ännu noterat utkrypande dun, men sovsäcken är relativt ny (använd 2 säsonger).
 
Jag har två Mysterious Traveler 500, de ska vara -5. När jag skulle testa min första natt i tält på vinterfjället i påskas så blåste det rejält och var -15. Började med båda säckarna, massor med kläder och värmeflaska och slutade i bara en säck och kalsongerna. Så varma är de iaf, visserligen är jag väldigt varm själv. Men sommarfjället är de för varma för iaf, då har jag de som täcken bara.

Håller med föregående talare, dom släpper ett dun eller två per natt. Kvaliten är precis vad jag förväntade mig. Köpte två för att sätta ihop och enda jag kan klaga på är att ena är 3-4cm längre än den andra säcken även fast det är samma modell.

Absolut prisvärda.
 
Jag köpte den här säcken för att ha till fjällen nu i höstas och den funkade kanon. Nu hade vi inte så kallt men en natt så kröp det nog ner till några minus.
Jag tillhör dom som aldrig använder luvan på sovsäckar och jag stänger aldrig helt upp heller så med det värmeläckaget så måste jag säga att säcken är riktigt bra.
Tunnt tyg men försvinnande liten och lätt i ryggsäcken och trots det så var det inga problem för hunden att ligga på den innan jag kröp ner, han ville väl ha det lite extra gosigt i tältet när inte husse såg på.
http://www.packalatt.se/cumulus-quantum-350-p-96.html
 
Jag köpte en -14 komfort säck från roberts.pl, sov ute på en vintertur i ner till -36°C och med överdragkläder och varmvattenflaska så gick det faktiskt riktigt bra.
Men den köptes i extra vid för att få plats med en sommarsäck inuti, och det är grymt mysigt att krypa ner då! :)

Min sommarsäck är i Pertex Quantum och den är duntät så när som en fjäder då och då, det tycker jag är mer än acceptabelt för en väv som väger 30g per kvadratmeter och är mjuk som silke! :)

Jag röstar på Tenqua 850, det blir säkert toppen även dom kallaste nätterna, och 400g lättare och flera liter mindre nerpackad än alaska1100. :)
 
www.roberts.pl

Tjena!
Jag köpte en säck från Roberts.pl.
De var suveräna att ha & göra med! Snabba svar på ALLA de frågor jag hade!
Dessutom kan du enkelt få säcken tillverkad som du själv vill ha den!
Sover som en gris i min goa säck!
Värt att kolla in!
Som grädde på moset!
Snabb tillverkning och leverans!
// Egis
 
Ett säkert sätt att slippa hemskesovsäckarna är att bädda in sig i en snöka, det brukar inte bli så kallt där. YMMV

Det är ju dock inte alltid man har tid eller ork att bygga något sånt..

Och när man packar för en tur kan man väl inte räkna med att kunna sova i snöka varje natt? Snöbrist eller dylikt kan ju sätta stopp för det. :)
 
Tack för informativa svar. Väntar på mail från robert.pl och cumulus, tänkte det är bäst att höra vad de har för respektive leveranstider i nuläget.

Dock fortfarande osäker på hur jag ska betrakta komforttemperaturerna som cumulus anger. Roberts anger ju enligt EN13537, men cumulus enligt något brittiskt system.

Dessutom, någon som har en aning om vad som skiljer Pertex Quantum från Microlight?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
mrhannerz Hållbarhet dunsovsäckar Bo och sova 6
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
jamo Mögliga dunsovsäckar Bo och sova 5
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...