Crispi + Riva 3

  • Trådstartare rubenwedin@hotmail.com (Ruben Wedin)
  • Start datum

rubenwedin@hotmail.com (Ruben Wedin)

Gäst
Min tjej som just kopt nya Crispi-dojor har efter en veckas korning
djupa hack i pjucksen efter sliltage av vajern till Riva 3 bindningen.
Sa ska det val inte vara!
Maste vara andra som har haft samma problem.
Pa affaren dar hon kopt skorna ar de konfunderade och har aldrig sett
ngt liknande.
Till saken hor att bade vi och affaren for tillfallet hor hemma i Grenoble och att
folk har nere har valdigt lite pejling pa telemark.
Tacksam for tips


Ruben
 
samma problem här !

Hej !
Jag använder Scarpa T2 och Riva 3 och efter en säsongs åkning, cirka 30 dagars åkning så är det djupa märken i plastpjäxorna, speciellt på sidorna efter vajern. Även framme vid tån är det nött en del.Frågan är om detta problem också gäller chilibindningen ?


Undrar, Mats Frank, Umeå
 

rubenwedin@hotmail.com (Ruben Wedin)

Gäst
Aatgaerd?

Har du varit i kontakt med affaren du kopte dina Crispiskor i?
Vad sager de? Att skorna forstors i marknadens vanligaste bindning
borde vara ngt for konsumentombudsmannen.
Har du hort ngt tips om att skifta vajern till en annan langd eller sa?


Ruben
 
Chili är ett "het" tips!

Har åkt på mina chili i 1,5 säsong nu (drygt 40 åk) och har ytterst få skador på pjäxorna. Fick nämligen tipset att skaffa chili då vajern ledar istället för att böjas vilket leder till mindre slitage samt att "näbben" på pjäxan stöds helt och hållet på ovansidan och inte bara på kanterna som på Riva 3.


Mitt tips skaffa chili, du får tillbaka pengarna i längden.....


/Martin
 

rubenwedin@hotmail.com (Ruben Wedin)

Gäst
Visst men...

Chili ar ett hett tips men jag tycker anda att fragan kvarstar:
Hur kan man gora en sko som slit ut av marknadens vanligaste
bindning och inte ha stora varningstexter pa skorna?


Ruben
 
T1 + Riva2

Hej,


Dum fråga kanske, men är du säker på att det inte är stålkanterna som gör dessa märken?


Jag har åkt på T1 och Riva2 i flera år och även mina pjäxor är fulla av jack och märken. Jag har dock alltid trott att det är mina klumpiga fötter som orsakar detta när jag trampar mig själv på tårna.


För detta talar att även att nitarna vid fotknölarna och insidorna av bindningarna är renskrapade till metallglans. Dit kommer inte mina vajrar. Om jag böjer pjäxan max framåt kommer vajern upp en bit på sulan, men inte alls upp på sidan av skon -- om det nu är där du ser slitaget?


Riva3 har ju lite bredare bygel där bak och kanske är det tillräckligt för att vajerna ska nå högre upp på sidan? Ser du motsvarande slitage på själva vajern?


Mvh



Björn


--


http://basecamp.foobar.tm
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Stålkanterna.....

är sannolikt boven i dramat. Jag har samma jack och renskrapade sidonitar i mina T2:eek:r och har använt både Riva III och Chili. Märk väl att de flesta jacken är säkert på insidan av pjäxorna vilket ju praktiskt taget bevisar att kablarna inte har med saken att göra. Jag har pratat med några personer som har första modellen på T1 (med två spännen) där dom nött hål vid tå-leden på insidan av pjäxan. Dom påstod även att timglasskidor är argare på pjäxorna än äldre skidor vilket ju inte låter helt ologiskt.


/Urban.
 

En som vet

Gäst
Ja, Riva III och Crispi passar inte bra ihop

Jag har märkt att Riva III och Crispi CX 2 inte passar ihop. Vajern skaver på vecket som blir när man böjer tån. Detta har inget med stålkanterna att göra. Chilibindningarna har inte detta problem. Detta vet jag av egna erfarenheter, inga gissningar. Skriv en insändare till Åka skidor så kanske Crispi skärper sig och sätter ut en varning!


Bespara oss fler gissningar och dumheter. De flesta vet att vajern inte skaver mot skaft-niten och att det blir märken i tårna om man åker i skar-snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
greenjuice Crispi XR? Telemark 1
nilimaa Crispi Vs. Scarpa Telemark 2
Nemo äter en cobra crispi? Telemark 6
Nemo Vart köpa Crispi? Telemark 7
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
DGR Crispi Telemark 2
Crispi CX2 special Telemark 5
pernordell Crispi CX4 Telemark 1
Crispi Montain Telemark 1
Topi Rottefella RIVA 2 Telemark 3
rönnbacken Riva 2 Telemark 1
samme83 Riva 3 Telemark 4
nielsjonas Riva Z Comp? Telemark 1
JensLarsen Gnällande Riva III bindning Telemark 0
mafr Riva 3 vs Chilli ? Telemark 4
Elan stinger med riva 3 bindning! Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.