Riva 3

Hallå alla.
Jag har några små funderingar angående mina gamla risiga riva 3 bindningar. Först och främst är kablarna ruggigt slitna (spruckna i plasten och rostiga inuti). Eftersom jag tänkte ha dessa på en längre tur vill jag inte riskera ett kabelbrott uppe på fjället. Därför tänkte jag se om man kunde skruva ur fjädern och se hur man byter kabel, men då fastnade den lilla skruvfjädern i muttern som sitter i den stora kraftbärande fjädern. Nu sitter den där och vill inte flytta på sig, varken framåt eller bakåt. Även den kraftbärande fjädern är lite uttänjd (den dras inte helt ihop då man slackar å trycket). Min största fråga är: finns det något jag kan göra åt dessa gamla klenoder. Går det att byta kablar själv och i så fall hur gör man? Finns den där lilla skruvfjädern som reservdel eller är den rökt?
I värsta fall är det bara plattorna som går att återanvända... och då undrar jag lite vilken butik som har bäst pris på dessa, är det någon som vet om någon finurlig internetshop med telisprylar?

mvh/samme
 
Eller...

om du skall gå åt det (mycket dyrare) andra hållet:

skitour-pic-1.JPG


Som gjorda att gå på tur med...hörs på namnet;
7tm Tour ;)

Men jag tror nog att Björns modell samt pris är mer lämpat...såvida du inte ska åka mycket nedför på din längre tur ?

/Anders B
 
Det går att köpa reservdelar. Jag vet inte exakt vad du menar men på mina gamla riva fanns det en fals så att man inte ska kunna skruva ut fjädern helt. Min huvudfjäder var för utdragen och det skulle gå att köpa reservdelar. dock blev det ett par Cobra. Mycket stabilare.
mvh
ht
 
Cobra och 7 tm i all ära men de känns lite overkill på ett par åsnes sondre telemark... Jag får väl pallra mig iväg till någon butik och fråga om det finns något hopp.
/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Topi Rottefella RIVA 2 Telemark 3
rönnbacken Riva 2 Telemark 1
nielsjonas Riva Z Comp? Telemark 1
JensLarsen Gnällande Riva III bindning Telemark 0
Crispi + Riva 3 Telemark 7
mafr Riva 3 vs Chilli ? Telemark 4
Elan stinger med riva 3 bindning! Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.