Copyright gamla kartor?

Jag har kommit över en liten bunt gamla kartar, generalstabskartor över Halmstad från 40-60 tal 60-tals orienteringskartor. det ekonomiska värdet är säkert lågt (vikta och använda) men att titta på gamla kartor är alltid kul. Dom har använts i scoutverksamhet i S:t Johannis Scoutkår och hittades när vi flyttade ur kyrkan för ett par år sedan. jag funderar nu på att scanna in dom för eget bruk men eftersom dom visar hur Halmstad utvecklats under åren kanske jag vill dela med mig av dom. Vad gäller för regler för att kopiera dessa kartor egentligen?

/Andreas

Detta är rätt

komplext.

Lantmäteriet har omfattande regler. http://www.lantmateriverket.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11858

Jag tror att det finns en gammal tråd som tar upp detta. Gjorde en sökning http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=17898&highlight=gamla+kartor+fria

Där framgår att scanning av 70 år gamla kartor kan vara OK men orienteringskartorna nu nämner borde du söka tillstånd för att få lägga ut och sannolikt både från orienteringsklubbar och lantmäteriet?

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om man vill publicera en kartbild på en webbsida från en modern version av terrängkartan, då vill Lantmäteriet ha 1007 kr (inkl moms) för detta.

Om man vill publicera flera kartbilder på samma webbsida, eller flera webbsidor, ombeds man kontakta Lantmäteriet för prisuppgift. Gissningsvis blir det då billigare än 1007 kr per karta...

Det finns ju olika sätt att dela med sig av saker förutom att lägga upp på webben. "Enskilt bruk" innefattar ju även umgängeskretsen och slutna föreningar med "personligt band" mellan medlemmar.

Du får KOPIERA kartorna precis hur mycket du vill, det spelar ingen roll, du kan klistra utedasset fullt med kartor om du vill. Om du däremot vill DISTRIBUERA kartorna blir det kinkigt. Men som med allt annat när det gäller kopiering gäller två saker.
1: Det ingen vet, har ingen ont av.
2: Om du frågar, får du ett nej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips