Contact med Garmin support

Min Etrex Legend uppvisa klassiska fel med click-stick, display, batterikontakt och gummi! Den är ju någta år gammal så jag får väl betala själv, för apparaten är fortfarande värd en reparation!

Är det ngn som har mail-adress/websida för suypport hos den Europeiska supporten i Romsey? Har letat med får bara fram adress och tfn, mail är så mkt enklarer när man skall kommunicera på utländska!



/Andreas
 
det finns en support europe garmin men jag fåt inte fram exakta adressen. Den dyker upp i min ique om jag gör en hard reset men det vil jag inte. Ring till garmin i England och be om emailadressen. Support där brukar vara bra och mindre belastad än den amerikanska.
 
Sportmanship

Eftersom garantitiden gått ut och du ska betala reparationen själv vore det sannolikt billigare att skicka din Legend till Sportmanship. Det kostar en hel del bara att skicka paket till England.
Bertil
 
Support i england

Min Vista började glappa i displayen efter 2 år. (inköpt i england - garanti 1 år). Ringde supporten i england och frågade vad jag skulle göra. Skicka hit den, så får du en ny blev svaret. När jag påpekade att garantin var utgången blev svaret: Glapp i displayen var "factory related". Jag skickade in den och efter fyra dagar hade jag en sprillans ny.
/Lod
 

avslutad210712

Gäst
Läser man Sportmanships hemsida så reparerar de enbart gps'er sålda i Sverige. Undrar om BMW och Mercedes tillämpar den policyn på direktimporterade bilar....

Skickar man email till dem får man inte ens svar.

Tur att jag köpte min gps utomlands och med deras inställning till ev blivande kunder kan jag säga att den firman skall inte ha ett enda öre av mig i framtiden oavsett om jag får betala frakten utomlands vid reparationer.

Har dessuttom haft kontakt med Garmin direkt angående min usa-inköpta gps och det var som natt och dag jämfört med deras "representant" i Sverige.
 
avslutad210712; sa:
Läser man Sportmanships hemsida så reparerar de enbart gps'er sålda i Sverige. Undrar om BMW och Mercedes tillämpar den policyn på direktimporterade bilar....
I de fall du nämner ägs importörerna direkt av respektive fabrik och självklart är oviljan där inte riktigt lika stor mot direktimporterade varor som hos en fristående generalagent. Trots detta har jag t.o.m. hört om vissa direktägda dotterbolag som inofficiellt erkänner att man inte ser någon anledning att hjälpa till med problem på direktimporterade varor.

Jag handlar själv utomlands ibland när jag bedömer att förtjänsten är så stor att det överstiger eventuella komplikationer men tycker det är mycket märkligt att andra som gottar sig åt att de lurat generalagenten på försäljningen sedan går till densamma och kräver service. Inte nog med det, vissa har dessutom mage att bli upprörda om de inte får denna service. Snacka om girighet.

Av rapporter här i forumet framgår att Sportmanship alldeles uppenbart inte någon bra kundservice ens till sina egna kunder i dagsläget men jag har full förståelse för att de inte anser sig skyldiga att hjälpa dem som direktimporterat.
 
PR; sa:
avslutad210712; sa:
Läser man Sportmanships hemsida så reparerar de enbart gps'er sålda i Sverige. Undrar om BMW och Mercedes tillämpar den policyn på direktimporterade bilar....
I de fall du nämner ägs importörerna direkt av respektive fabrik och självklart är oviljan där inte riktigt lika stor mot direktimporterade varor som hos en fristående generalagent. Trots detta har jag t.o.m. hört om vissa direktägda dotterbolag som inofficiellt erkänner att man inte ser någon anledning att hjälpa till med problem på direktimporterade varor.

Kommentar på gammal goding:

De flesta importörer ägs inte direkt av fabrikerna/tillverkarna.

Däremot är man mån om att ta hand om sina kunder. Till exempel så vägrade VAG (Audi etc) att serva Tysklandsimporter i början. Men till slut insåg man väl att det var en förlustaffär... Häng med nu:

Du har en gammal bil, och vill ha en nyare bil. Du hittar en importerad Audi så är jättefin och billigare än en svensksåld. Du köper den.

1. Om Audi vägrar serva den för att den är importerad, så blir du sur. Alla Audi är importerade, även de svensksålda ;) Du går någon annanstans för att få din bil servad, och har inte en positiv bild av de svenska Audi-säljarna/verkstäderna.

2. Om Audi istället servar din bil, och sköter det galant så får du en positiv inställning till dem. Nästa gång du skall köpa en bil, så kanske du köper den hos dem? Det är också en större chans att du köper ännu en Audi i och med att du är nöjd, och då kommer du fortsätta serva hos dem!

Ser ni skillnaden? Det gjorde nog Audi också, när de började räkna kronor och inte tänkte kortsiktigt....

Ett lysande exempel på kundsupport inom bilindustrin är Toyotaägda Lexus. Om du, i USA, köper en Lexus så köper du inte en bil bara. Du får med halva försäljningställets personal på köpet ;)
Du ringer till dem och säger "Hej, jag behöver serva min bil." och se svarar "Javisst, när vill du serva den och vart skall vi hämta den?". De kommer alltså till dig med en lånebil (av likadan eller större modell) som du får disponera gratis under tiden de servar din. När din bil är klar, så kommer de ut och byter tillbaka lånebilen. Din bil är förutom nyservad också nytvättad, dammsugen, städad och vaxad.

Efter ett par servicar så vet verkstadens datorsystem ditt mönster, hur ofta du servar. Då skickar den ut en liten vänlig påminnelse precis lagom till ditt nästa servicetillfälle så att du inte missar det.

Varje år när du fyller år, så får du en exklusiv (som i dyr) present av dem, med en liten diskret Lexuslogga.

Vad är då speciellt med detta? Jo, i USA är bilköparna väldigt trogna bilmärket. Genom att erbjuda denna servicenivån så behåller man kunderna. Det är inget som kostar så speciellt mycket mer. En bil som är på service står ju oftast 90% av tiden utanför på en p-plats. Varför inte låta en anställd tvätta, dammsuga, vaxa bilen när den ändå inte servas för tillfället.

Dessutom är det så att när du skall byta bil så får du bra betalt för den. Den är servad i tid, och den är välskött (verkstaden vet ju det eftersom det är dem själva som har gjort det!).

Vi saknar sånt här i Sverige. Till exempel kan du inte gå in på en bensinstation idag och fråga om något bilrelaterat, för de kan bara sälja korv och hyra ut video. Den gamla hederliga tiden då man hade personal ute på "plattan" som fyllde på spolarvatten, luft etc är borta.

Jag tror säkert att om en bensinkedja idag skulle satsa på att ha en personal ute bland pumparna på dagtid, på alla stationer, så skulle kundkretsen öka och därigenom förtjänsten.

Det handlar om det där lilla extra. Kunder uppskattar hellre bra service än en rabattkupong.
 
Jag fick också problem med displayen på min Venture och hade garantitid kvar. Det var inget problem att få den utbytt av Sportmanship. Det underlättade förstås att jag bor så nära att jag kunde åka dit med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.