Colorado 300, mini-USB standard

Följer Garmin min-USB standarden?

Vilken spänning ger Garmins 12V ciggkabel ut och vilken ström kan den leverera?

Vilka stift är spänningssatta samt polaritet?

Jag tänkte köpa en allmän 12V ciggkabel med mini-USB.

Min original 12V ciggkabel gick sönder efter 8 timmars användning, ej trasig säkring.

Tack på förhand!

Så vitt jag vet följer de standarden, vore bra korkat av dem att använda en standard kontakt om de inte följer standarden.

Har använt en USB kontakt från Clas O i bilen till min Vista och det fungerar bra.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Anledningen till specialfunktionen är förstås att man både ska kunna utföra dataöverföring och ladda enheten under användning via samma kontakt.

Funkar ej med en standard USB-sladd!

Köpte en USB-laddare till cigaretuttag och USB-sladd från Clas Ohlson, kopplar in GPS:n men GPS:n går i datamode. Funkar inte!

När jag klippte lös miniusbkontakten på Garmins 12V ciggkabel började lysdioden lysa. Det var kortslutning i miniusbkontakten. Klipper upp USB-kontakten för se var kortslutningen är och där hittar jag en resistor ingjuten i kontakten.

+ (plus) kopplas till ben 1
- (minus) kopplas till ben 4
17,3kohm kopplas mellan ben x och - (minus)

USB-sladden från Clas O. hade endast fyra trådar och ingen tråd till ben x.
Är det någon som vet var jag kan hitta en USB-sladd med fem trådar?

Bilagor

• Miniusb.doc
    128 KB · Visningar: 416
Usb strömkabel

Standard usbkabel fungerar till Colorado om man ställer in System/Interface till "Garmin spanner". Apparaten frågar då om man vill ha extern matning eller usbminne.
Uppgradering kan behövas före det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips