Civil ryggsäck med MOLLE-system

Kanske en omöjlig kombination eftersom systemet har militärt ursprung men jag söker en ryggsäck i storlek 20-30l med MOLLE-system UTAN militärt utseende. Hela säcken behöver inte vara täckt med band och kardborre utan det räcker med sidorna eller en mindre yta, och så gärna annan färg än grön/beige/svart.
Närmaste jag funnit är denna: https://www.hundenochherden.se/product/viper-covert-daypack-ryggsack
men den faller ändå lite i tactical-fällan tycker jag. Och så ogillar jag blixtlåsöppning.

35 liters finns. Har en Norröna svart som är min gulleplutt. Bära hem massor av mjölk osv från affären är den perfekt till. Tro det är en NATO dagssäck men som svart är den helt civil.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Röda och blå finns oftast att hitta men då är det bästan alltid med blixtlås vilket är det allra vanligaste.

Det finnsr tvåfärgade vilket ser mer civilt ut.

Sen är brunt kanske ett alternativ då väldigt få försvarsmakten har använt den mest logiska färgen....Berghaus har brunt i mmps eller någon av sina andra bokstavskombinationer.

Snart ett år sedan denna fråga men jag har faktiskt inte hittat något vettigt.
Savotta Jääkäri S är nära nog idealisk och det kanske får bli en sådan om inget annat finns. Svart är ju ändå rätt universellt.
Men en Savotta i rött eller blått hade ju varit perfekt!

... och gärna annan färg än grön/beige/svart.
Marinblått finns det gott om material med militärt ursprung eller inspiration i. Sök där.

2022-12-10 16;07 _IMG4270_DxO+Odd_small.jpg

Min dagpicnicsäck är marinblå med massor av molleaktiga band, karborreytor och
grova blixtlås - men ser, tack vare kulör och storlek, inte ett endaste dugg möpig ut...
/Odd

Marinblått finns det gott om material med militärt ursprung eller inspiration i. Sök där.

Visa bilaga 40394

Min dagpicnicsäck är marinblå med massor av molleaktiga band, karborreytor och
grova blixtlås - men ser, tack vare kulör och storlek, inte ett endaste dugg möpig ut...
/Odd

Det var ju det här med blixtlås också men bortsett från det så skulle det kunna funka. Vad är det för säck?

... Vad är det för säck?
Nåt jag köpte från SMB / P&S för några år sedan, tyckte storleken på 20 liter var lagom. Och färgen civilt
användbar nog... Kollade nu, ingen märkning alls - inte någonstans... Jag vill minnas att de kallade den för
'Taktisk ryggsäck m/special' eller något annat liknande överdrivet möpigt. Har visst funnits att beställa i
möp-grönt, attackpolis-svart och mer civilt gångbart marin-/flyg-blått.
/Odd

Nåt jag köpte från SMB / P&S för några år sedan, tyckte storleken på 20 liter var lagom. Och färgen civilt
användbar nog... Kollade nu, ingen märkning alls - inte någonstans... Jag vill minnas att de kallade den för
'Taktisk ryggsäck m/special' eller något annat liknande överdrivet möpigt. Har visst funnits att beställa i
möp-grönt, attackpolis-svart och mer civilt gångbart marin-/flyg-blått.
/Odd

SMB (svenskt militärhisotriskt bibliotek)/Pennan&Svärdet/mobförrådet säljer fortfarnade varianter i mörkblått och svart med molle.
Tror du måste bli medlem (kostandsfritt) för att kunna handla där.

/Patrik

Röd

Mystery ranch gör en säck på 27 l i blått fast med dragkedjor. Har inte använt märket själv men det brukar nämnas bland hållbara märken.

Helokon tex har en del säckar bland annat än babyblå med rullstängning och blixtlås, SUMMIT backpack, som i mina ögon ser rätt civil ut. De övriga väskorna jag har från märket är välsydda men inget långtidstest.

Wisport har också haft en del färgkombinationer men har inte kollat vad som finns där idag. Deras väskor har vi slitit på som vardagsväskor i ca 5 år och det syns inte

Sen finns det molle på så många helt civila säckar idag att jag bara skulke köra en neutral färg. Reflexer, märken, fickor i andra färger etc gör att den mest militärt inriktade säcken på nolltid ser civil. Jag tvivlar på att någon förknippar mig med militär verksamhet när jag har två meter reflex trädd genom palsen och en enhörning på kardborrefältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips