City Navigator, Nordics micro SD Card

Jag har ett sådant kort sedan ett år och det funkar bra i gps:en men jag har inte lyckats ladda in det på datorn. Och då missar man ju en del användningsområden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det finns en enda fördel gentemot att ha kartan på DVD, och det är att man kan använda detta kort i olika GPS-navigatorer. Ja, inte samtidigt, förstås, men en sån här karta är alltså låst till ett visst kort, inte till en viss GPS.

Anders

apersson850; sa:
Det finns en enda fördel gentemot att ha kartan på DVD, och det är att man kan använda detta kort i olika GPS-navigatorer. Ja, inte samtidigt, förstås, men en sån här karta är alltså låst till ett visst kort, inte till en viss GPS.

Anders

Om man har kortet i en kortläsare som är ansluten till dator, kan man då använda kartan i datorn som dvd-versionen?

L

Detta är alltså beroende på att applikationen Mapsource, som hanterar Garmins kartor på datorn, har dessa kartor i en massa filer i ett filformat. När Mapsource används för att ladda ner kartor till en GPS, skapar den en kopia av denna kartinformation i en fil i ett annat format. Denna enda fil kan man inte öppna "tillbaka" i Mapsource.

Filen på ett förprogrammerat kort är redan i detta format, samt saknar förstås karthanteringsprogrammet.

Anders

Det skulle kunna fungera om ett program i datorn låtsades vara en garmin-gps(GPSPROXY pc, GPSGATE) och det funnes ett program i datorn som läser gmapsupp.img filen som t ex Que gör i en PPC.

Känner inte till något sådant program.

Tack för svar!

Tack för alla klargörande svar!

Som det ser ut kan man ju köpa en enhet som är gjord för bilnavigering med tillhörande karta för ungefär samma pengar som City Navigator på DVD.

Kanske ett klokare val.

/Örjan

Titta på Mio c520t. Kan allt som Nüvi 660 kan ooch mer därtill. Dessutom kan du exportera färdspår. Speedcam varning ingår. Enheten är Windows CE baserad och nu har entusiaster lyckats öppna gränssnittet så att den kan programmeras som en windiows PDA.

Ja, fast med en sån med förinstallerad karta har du fortfarande ingen karta i din PC, om du nu vill ha det.

Annars håller jag med om att det är bättre att ha mer än en GPS, där varje är optimerad för sitt användningsområde, än att försöka få en att duga till allt.

Anders

Vill jag ha en karta på PCn kan jag ju ta Route 66 (bygger på Navteq). Den har dessutom serverkontakt med TMC i flera länder så jag kan se vilka vägar jag bör undvika i Tyskland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips