Chimborazo

Någon som kan ge info om Chimborazo? De uppgifter jag har säger upp till 60 grader snö/is på korta avsnitt, i övrigt max 45 grader. Stämmer detta? Skall tillbringa semester i Equador med min sambo och har lyckats utverka fyra dagar för "egna aktiviteter".

På tjeckiska finns ett ordspråk som säger: Han är stor som Chimborazo men dum som hela Himalaya.

Det används för personer som är stora och starka men inte så smarta.
 
Hej!

Trodde att du skulle få massor av svar på detta inlägg eftersom ganska många svenskar har varit och klättrat i Ecuador. Själv var jag där för några år sedan och klättrade såväl Chimborazo som flertalet andra toppar.

Klättring i Ecuador är ganska tacksamt eftersom du förmodligen bor och acklimatiserar dig i världens näst högst belägna huvudstad, Quito med sina 2850 meter över havet. Att gå i backarna i denna stad hjälper dig garanterat att bli starkare och mer förberedd för de toppar du vill bestiga.

Chimborazo med sina 6310 meter ligger ca. 150 km söder om Quito och du kan ta dig ända upp till första hyttan på ca. 4900 m. med fyrhjulsdrift.
Första hyttan har de nödvändigaste faciliteterna men de flesta väljer ändå att gå de extra 40 minuterna upp till Whymperhyttan som är både större och modernare.
Här vid foten av berget får man sig också en tankeställare och påminnelse om vad höghöjdsalpinism innebär. Det första som möter en vid vandringens start är nämligen 7-8 gravstenar som påminner om sportens risker. Många har dött på detta berg, främst pga stenras, laviner och sprickor.
Laviner är vanligare på Chimborazo än på något annat berg i Ecuador och därför är det viktigt att komma iväg i tid och starter redan långt före midnatt är inte ovanliga.
Man når glaciären ganska snabbt från hyttan. Det skiljer sig från olika år hur svårt det är att klättra upp på glaciären. Klättringen är inte speciellt svår. Is och snö på upp till max. 60 grader. Det finns dock ganska mycket sprickor och inknytning i rep är därför en självklarhet. Jag gick själv igenom vid ett tillfälle på normalrutten som brukar kunna vara utmärkt med flaggor.
Räkna med mellan 7-10 timmar från starten till toppen (eller topparna - här finns hela 5 stycken). Normalrutten tar dig till Veintimilla, ca.6300 m.
Härifrån får du sedan gå ner i en liten svacka och sedan upp igen för att nå den allra högsta toppen. Denna lilla promenad kan ta allt mellan 30 minuter till nån timme beroende på snöförhållandena.
Räkna med starka vindar. När det blåser i bergen i Ecuador blåser det rejält...och då blir det isande kallt!!
Klättring i Ecuador kan man ägna sig åt året runt men starka vindar kan som sagt vara ett problem speciellt under sommarmånaderna juni-augusti.

Det finns flera pålitliga klätterfirmor i Quito som ni kan anlita om ni behöver guider, transport eller information om bergen. Det finns också en perfekt samlingspunkt för klättrare från hela världen på Campo Base mitt i centrala Quito.

Boken "Climbing and Hiking in Ecuador" av Rob Rachowiecki lämnar ytterligare tips om bergsaktiviteter i detta underbara land. Läs den!!

Lycka till!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robny Ecuador, Cotopaxi/Chimborazo Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.