Chamonix

Jag och en kompis åker till Chamonix andra veckan i Augusti. Jag söker information om bra och billigt boende samt information om bra turer. Målsättningen är att vandra några dagar samt att göra en del alpina turer.

Välj och vraka

Hur svåra alpina turer handlar det om? En personlig favorit till mig är "Left Edge" (AD i svårighetsgrad) på Mont Blanc du Tacul. Den är kanonrolig. "Cosmic Ridge" är lättare men ganska rolig om man inte går där i rusningstid. Då kommer man dessutom tillbaka till linbanestationen. På andra sidan Vallee Blanche ligger "Rocheford Arete" med en smal snökam. Också den roligt. Det finns mycket om man säger så. Om du går in på Maison de Montagne i Chamonix finns det en bok där folk skriver om leder de gått. Där kan man få ganska aktuella rapporter om konditionen på snön och lederna.
Mitt råd är att du skaffar en förare. Det finns som skrivet otroligt mycket...

Laila.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips