Centralasien

Hej!

Jag går och filar på en tur som ska påbörjad om ca ett år (2011). Har ni tips eller ideer tas det tacksamt emot. Är du intresserad av att följa med på en bit av sträckan så är det bara säga till!
Planen i stort går ut på att cykla genom Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizistan, Kazachstan, Ryssland, Finland och slutligen en trivsam kryssning på finlandsbåten Hem.

Tänkte flyga ner till Dubai, båten över till södra Iran och sen trampa norrut. Hurvida det går båtar mellan länderna verkar det finnas delade åsikter om. Räknar inte med att kunna få mer än ett transitvisum till Turkmenistan så det får bli snabba ryck genom det landet tyvärr. Uzbekistan verkar vara något enklare att få turistvisum till, och resterande länder borde inte vara några större problem med visummässigt. Teoretiskt. Hur det blir med Visum till Iran får tiden utvisa, reservplanen är att flyga till Istanbul och ta båten över Kaspiska ifall det politiska läget i Iran inte förbättras.
Efter Kirgizistan får jag se ifall jag tar tåget från Almaty i Kazachstan till Moskva och trampar den sista biten därifrån eller hur det blir. Eller så cyklar jag hela vägen. Känns inte så jätteviktigt att planera den sista biten så noga.

Jag har länge velat se Centralasien och faktumet att jag inte behöver flyga hem lockar väldigt mycket.

Färden är alltås under planeringsstadiet. Tänkt utresa är mitten/slutet på januari 2011.

Som sagt: är du intresserad av att hänga med eller har tips/kritik på rutten så säg gärna till =)

/Crille
 
Låter intressant... Ska lägga till det på min kanske-lista. Beroende på hur lång tid min (o)planerade tur tar som jag ska påbörja nu i april så skulle jag kunna vara i dina starttrakter vid den tiden ungefär.

Vet du om visumen går att söka på plats eller måste det fixas i Sverige?
 
i vilket vädersträck åker du nu i april om man får fråga?

Visumen är det momenten som innebär störst ångest, som jag ser det, för dessa länder. Visum till Iran brukar gå att fixa i Sverige, men hur det är just nu vet jag inte. Uzbekistan måste man lägga ner lite mer tid med, en inbjudan krävs bla.

Jag har inte grävt så djupt i visumfrågan än. Det kommer vara jobbigt och frustrerande och man kommer förmodligen sitta på div. ambassader och koka inombords men "många" cyklister verkar ta sig runt i dessa länder så varför skulle inte jag kunna det?
 
Jo, jag har tänkt mig färja till Tallinn och sedan söderut i östeuropa till Rumänien och eventuellt få med Ukraina och Moldavien på vägen. Sedan får tiden utvisa vilka omvägar och länder jag tar på vägen till Kroatien där jag ska träffa några kompisar i slutet av juni.

Efter det ska jag fortsätta med Slovenien-Italien-Frankrike och Spanien. Väl där ska jag se hur det känns, antingen vänder jag hemåt eller så tar jag färja till Algeriet för att bege mig mot Egyptens pyramider via Tunisien och Libyen. Sen skulle jag kunna fortsätta mot Iran.

Visum till Libyen måste man söka på deras ambassad i Stockholm och dessutom ha en inbjudan från en resebyrå i Libyen så det måste jag ha fixat innan jag lämnar Sverige. Dock har jag ingen aning om hur länge ett visum gäller, har nån här ett bra svar på det? Till Egypten utfärdas visum på gränsen men det kan ta 8-12 timmar om man har otur så även där kan det vara bra att ha det ordnat innan. Du får gärna skriva mer när du vet hur det funkar med dina tänkta visum, har inte lust att lägga ner pengar och tid för att söka en hel hög med visum i Sverige som jag eventuellt inte ska använda.

Ett annat problem är att man inte blir insläppt i Iran om man har en Israelisk stämpel i passet och jag tror det är svårt att ta sig till Iran från Egypten utan att behöva passera Israel. Möjligtvis att man kan åka båt till Jordanien. Fast om jag ändå är i trakterna borde jag nog passa på att besöka Israel. Kanske kan lösas genom att ha dubbla pass.

Har inga tidsramar för resan och mycket kan ändras längs vägen. Lägenheten är i alla fall såld och jag har sagt upp mig från jobbet så det får bli känslan som styr.
 
Båt Sharjah-Bandar Abbas finnes och fungerar fin-fint. Googla så finns det mkt mer och mindre opålitlig info. =)

Visum Iran bör du skaffa i Stockholm. Du kan posta (rekommenderat brev) ditt pass med visumansökan till ambassaden - jag fick tillbaka mitt pass med visum efter ca en vecka när jag ansökte nu i höstas. Vid konsulatet i Dubai tog det tre veckor vid ett tidigare tillfälle.

Även visum för en del centralasiatiska länder kan du eventuellt skaffa redan i Sverige om du vet på ett ungefär när du tänker resa in respektive ut ur vardera land. Och som du säger så är det bara Turkmenistan dit du inte lär få turistvisum - alla andra får du minst en månad till om du inte har otur.

Ryssland är nog också extra värt att se över visum för här hemma i Sverige - lär vara mkt svårt annars.

För övrigt skulle jag nog starta från Dubai i februari/mars för att inte komma för tidigt till bergen i tadjikistan/kirgizistan, som annars riskerar vara stängda för snö ända inpå maj månad. Men ska du inte upp i bergen så skulle jag börja i december för att slippa sommarhetta genom kazkahstan o ryssland. =)

Lycka till!
 
Visum till Tajik & Kyrgz..

kan man lugnt ordna hemifrån om man inte vill fixa med det på resande fot. Båda länderna har ambassader i London och om man förbereder ett kuvert med porto så räcker det med att skicka iväg passet en gång. Skicka till Kyrgyz ambassad som skickar vidare till Tajik som sedan skickar hem passet till dig. Passa på att ordna med tillståndet för GBAO (Pamir) om du vill ha det fixat innan du åker. Det ska dock gå att ordna på plats också så det är valfritt.
 
doktoraronsson
det låter spännande, lycka till med resan =)


PederafG
tack för tipsen och infon om färjan!

Tomas
i den bästa av alla världar så skulle jag vilja ägna hösten till att låta mitt pass fara fram och tillbaka mellan olika ambassader så att jag slipper ägna tid och kraft på resan till det. skönt att höra att det går att fixa visum till Tajik och Kirgi relativt enkelt. surfade in på din blogg, dina bilder och text från bla Pamir är helt klart inspirerande! roligt att upplandsväsby och järvafältet kom med på ett hörn då det är min slutdestination på resan...


det är kul att det finns en så stor kunskapsbank på det här forumet!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.