Cayenne (vs speedliner m.m.)

Har läst de flesta trådarna men saknar omdömen om Zedtech Cayenne.
Gärna i jämförelse med Speedlinern.

Sedan undrar jag hur mina 100-110kg ter sig i en Cayenne?

Syftet är motionslopp, träning och möjlighet att packa lite för någon dagstur på havet.

Fler förslag mottages tacksamt.

/Christofer
 
Kikar du på Speedliner så är Reval Kayaks Commander type-S av samma typ. Titta också på surfski i 48 cm bredd. Där finns bl a Epic, Think, Zedtech och Honcho i Sverige.
 
Surfski viktkänslig?

Commandern är fin men lite dyr.

Jag har kollat lite surfskis, t.ex zedtech griffin men är orolig att den kommer gå för lågt med min vikt. Zedtech Pythons tänkta syfte passar mig men jag tänker mig att cayennen är byggd för lite mer vikt.

/C
 
Commandern är fin men lite dyr.

Jag har kollat lite surfskis, t.ex zedtech griffin men är orolig att den kommer gå för lågt med min vikt. Zedtech Pythons tänkta syfte passar mig men jag tänker mig att cayennen är byggd för lite mer vikt.

/C

din vikt är inget problem i någon av zedtecharna de har bra med volym för det användningsområde du nämner men griffin/python är inget alternativ till cayenne de är betydligt rankare skall du ha något som stabilitetsmässigt motsvarar cayenne speedliner så är det i så fall dominator xl.

surfskin kanske inte är helt rätt för dagsturer på havet om man tänkt si ha lite fika och ombyte med sig
 
Cayennes fart?

Låter bra att Cayennen bär mig men hur är den i snabbhet förhållande till speedlinern och commander typ-s?

Tack för hjälpen förresten, inte dåligt med så många svar på några timmar.

/C
 
Hur står sig denna (eller andra surfski's för den delen) mot en ren motionskajak när det gäller fart i lugna vatten?

Jag paddlar en Lettmann Streamliner S (motionskajak), en Reval Commander (havsracer) och en Nordic Kayaks Fusion (surfski). Avseende hastighet är jag markant snabbare i Fusion än i Streamlinern, oavsett om det är plattvatten eller vågor, oavsett om det är korta eller långa sträckor. Streamlinern är något stabilare än Fusion skidan, men jag känner mig ändå tryggare i Fusion eftersom det är så rackarns lätt att hoppa upp och paddla vidare om man skulle råka drutta i. Commandern tycker jag ligger mitt emellan Fusion och Streamlinern avseende både hastighet och stabilitet, dock är packningsmöjligheterna betydligt bättre i Commandern än i någon av de andra två.
 
Håller med Leif

Surfskin är ju en möjlighet för oss amatörer att sitta i en racinglåda (och uppskatta det...) utan att ha hållit på med paddling hela livet.
 
Surfskin är ju en möjlighet för oss amatörer att sitta i en racinglåda (och uppskatta det...) utan att ha hållit på med paddling hela livet.

Intressant! Men hur menar du då? Är den mera "lättpaddlad" eller är det just att det är enklare att ta sig i efter kapsejsning? I inlägget innan ditt antyddes ju att surfski skulle vara rankare.. eller det kanske bara var den specifika modellen det syftades på?
 
slarv...

Intressant! Men hur menar du då? Är den mera "lättpaddlad" eller är det just att det är enklare att ta sig i efter kapsejsning? I inlägget innan ditt antyddes ju att surfski skulle vara rankare.. eller det kanske bara var den specifika modellen det syftades på?
Uttryckte mig lite slarvigt. En racing-surfski är rätt rank, men inlärningskurvan blir rätt brant eftersom man kan lära nästan vem som helst re-entry på 10 min och sen är det bara att köra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus_74 Cayenne vs. Elio Baleares Paddling allmänt 0
SkogsCalle Lettman Speedliner, nåt att ha? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.