Canon objektiv

Jag har en Canon EOS 300 med 28-90 objektiv och ett 75-300 III USM objektiv (canon orginalobjektiv).
Jag är lite intresserad av att veta vad folk tycker om 75-300 III USM objektivet. Är den bättre/sämre än sigma/tamtron/soligor?

Jag vill dessutom börja ta fler macro bilder. Räcker objektiven jag har, eller borde jag skaffa ett annat?

objektiv

Hej

Jag har ett sigma 75-300 zoom objektiv med macro funktion.
Bildkvaliten är helt ok, men fotar du mycke tycker jag du ska prova ett riktigt macro objektiv, skillnaden blir STOR.
Jag vet att soligor har ett billigt macro objektiv som dock är något plastigt men har bra kvalite/pris i själva optiken.

Mvh Sami

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
macro foto

Hej igen...

Jag kom på att det första man ska tänka på när man vill börja macrofota är att köpa sig ett redigt stativ.
Benen ska helst kunna splittas ut i spagat och så ska den vara i metall (Håller bäst i längden).
Själv har jag ett manfotto stativ för runt 1000spänn, det var det billigaste jag kunde hitta med bra kvalite.
Lycka till
Sami

macro

jag tycker att du ska testa att skafa en mellanring på 25mm. den kostar ca: 7-800 kr till eos på http://www.photax.se du kommer då att kunna ta närbilder med de objektiv du har. ju mer vidvinkel, ju närmare kommer du. eftersom du har zoomobjektiv, kan du zooma förstoringsgraden, och välja bildutsnitt. du förlorar lite ljus så jag håller med tidigare inlägg om att ett stativ är viktigt, om inte ett måste. det gäller oavsett vilken metod du använder för att ta närbilder. en mellanring innehåller inte några linser så den kvalitet du har på objektiven får du behålla. jag har testat försättslinser (förstoringsglas) som inte tar något ljus, men blev mycket besviken på skärpan. köp inte! du kan också kombinera mellanringen med en 2x teleconverter för att komma riktigt nära... allra bäst är väl att köpa ett riktigt macro-objektiv om man har råd. mellanringen och telekonvertern kan du använda på ett macro-objektiv också, för extrema närbilder,så du kan få användning för dom ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips