Byxor, tips?

Hej!
Jag behöver lite tips och feedback angående byxköp. Hittills har jag vandrat i bomullsbyxor, typ Bundeswehr och en liknande friluftsbyxa med benfickor. De är slitna nu, har alltid varit mycket sköna och praktiska men alltid katastrofalt opraktiska när de blev fuktiga.

1.)
Mest populärt verkar det vara med blandväv, t.ex. en plast-bomullsblandning mellan 65/35 till 50/50.
Hur är det med byxor av 100% plastväv? Känns de konstiga på kroppen? Teoretiskt måste de vara jättepraktiska i alla avseenden. Teoretiskt. Det finns några modeller som ser intressanta ut och reklamen lovar fantastiska egenskaper.

2.)
Hur är det egentligen med ITABs kvalitet? Många här handlar hos dem, men somliga är onöjda.

3.) Storleksfunderingar. Vanligtvis och i civilisationen har jag en 154. Men med tanke på att man behöver lite mer rörelsefrihet där ute (står på knä, kurar, klättrar) och kanske dessutom tar på sig en långkalsong undrar jag hur praktiskt det blir med en 154:a jämfört med en vanlig 54:a resp. 56:a (för benlängdens skull).

Tips? Synpunkter? Egna erfarenheter?
 
Det finns många olika syntetmaterial, och sedan många olika sätt att väva tyger med dessa. Ser man bara på en T-shirt i 100% polyester, så kan de kännas otroligt olika beroende på hur de är tillverkade. Men det finns byxor av 100% syntet som är mjuka och behagliga.

När det gäller ITAB, så är nog det största problemet just att det är postorder, så man kan varken prova eller se plaggen live innan man köper. Generellt skall man se upp med detaljer som blixtlås och sömmar, när det gäller billigare plagg. Men ITAB får generellt bra omdömen i recensioner.
 
Hej!
Jag behöver lite tips och feedback angående byxköp. --klipp-- Tips? Synpunkter? Egna erfarenheter?

Jag är väldigt nöjd med mina Lundhags Traverse, med stretch i rumpa och knä. Längdmässigt vet jag inte hur herrstorlekarna är, men kanske värda att kolla?

Ett intressant alternativ som jag bara läst om, som verkar prisvärt, är Milo som säljs bl a via Northstar.se (oj, erbjudande just nu ser jag!):
http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=000nito
 
Skaffade ettpar Haglöfs Mid Fjell Pant's för ettag sen, och har nu testat dem under 10 dagars vandring. Mycket nöjd! Inget bomull, men ändå sköna på, så det är inget problem. De torkar snabbt också.
En extra bonus är att de tycks myggsäkra, myggen verkar inte kunna sticka igenom dem, vilket också var en sak jag var ute efter.

Storlekar.. Här blev jag lite frustrerad när jag var ute och prövade lite olika byxor.. Jag vet inte, antingen är de flesta byxor helt enkelt inte sydda för att passa just mig, eller så är de bara dumt sydda. Jag vill ha löst sittande byxor när jag vandrar! Gott om plats för bra rörlighet även med något värmande under.. För mig slutade det med att jag gick upp en storlek, och instället sydde upp byxorna lite för att få längden bra.
 
Byxor

Friluftsmodeller verkar ha ett grundpris på 2-4,5x priset för jobbarbyxor.
ITAB känns jobbig pga utchekningsrutiner samt storleksfrågetecknen, varorna, åtminstone det jag köpt hat varit av god kvalitet. ITABs jobbarbyxa trivs jag med, så bra, att det nu blir 4e uppsättningen.
Regattas nylonbrallor är bra men storlekar och internetjoxet gör att handla hos dem mer besvärligt än vad som känns bekvämt.
Mitt tipps är titta seriöst på arbetsbyxor, mycket för pengarna IMHO.
 
Jag testade ett par 100% syntet-byxor frân Intersport (Mc Kinley?) under midsommarvandringen pâ Fulufjäll. Dessa hade avtagbara underben, vilket inte utnyttjades :)
Dessa var helt Ok, särskilt med tanke pâ priset, ca 350:-
Hyfsat vindskyddande och torkade mycket fort. I o f s sâ blev dom vâta omedelbart oxâ, stod inte mot regn alls, men det kan kanske en impregnering bättra pâ.
Jag gâr och sneglar lite pâ Fjällräven PAK5 G1000 men har lite svârt att motivera mig till att köpa tyngre, dyrare och antagligen mer lângsamtorkande bara för att jag gillar stilen :)
 
Dessa var helt Ok, särskilt med tanke pâ priset, ca 350:-

Högst troligt är det McKinkey Exodus Zipoff, 350 kr och 350 gram och precis som du säger torkar de extremt fort men blir också extremt blöta. Jag har använt dem två år av och till på sommaren och är rätt nöjd med dem.

Tyvärr finns mina favoritbyxor Hakkas endast kvar i D96, just nu på rea 135 kr, och leverantören har sagt att produktionen har upphört :(
 
Tackar för alla tips. Tänker inte avrunda tipsrundan, bara slänga in en tanke om byxstorlekar. Jag skrev fel, jag har inte 154 utan 104. ITAB har hur många som helst storlekar, bl.a. D104, men D-storlekarna är avsedda för tjocka, trodde jag.
Finns det någon som har koll på det svenska systemet och möjligtvis även på det tyska? Någon som jobbar med sådant, kanske?
 
Med ITAB gäller ju distansköpslagen (= 2 v ångerrätt) och de skickar alltid med retursedel och man betalar inte direkt utan har en kredit hos dem som efterfaktureras. Så om man klarar av omaket att ta sig förbi posten en extragång är det inga problem om det blir fel storlek.
 
Jag slår ett slag för McKinley-byxorna från Intersport. Jag har tre par som alla hållit i flera år nu. Både jag och min bror har fått laga sömmen i grenen på varsitt par, det verkar vara en svag punkt.

Priset är bra, och de finns alltid att köpa.

Blir väldigt blöta, ja! Men torkar som sagt mycket snabbt.

Den största fördelen är väl att man lätt kan testa dem i butik innan man köper.
 
Nej, det är vanligtvis inget problem att ta sig förbi posten en extragång. Blir ju bara lite extraporto när man bor på fel sidan Östersjön.
Jag är fortfarande förvirrad. Kollade på deras storlekstabell och det är ju faktiskt så att D104:n är för de icke-smala: kortare ben, större midja. Men jag har en "tysk" 104 och detta pga att jag är smal och har långa ben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.