Byxor som inte smälter

Hej alla glada,
Är det någon som har koll på vilka material som smälter och/eller brinner och vilka som bara "förbränns"? Jag letar efter byxor i friluftsstuk som inte smälter och/eller brinner, det gör inget om de förstörs, bara jag inte blir sittande med ett lager plast insmält i benen så tex ren bomull går finfint.. Mina Tierra Sendero skulle väl vara perfekta om det inte vore för stretchpanelerna som jag misstänker smälter som smör om de utsätts för öppen låga.

Bonuspoäng ges för byxor som
  • Är slitstarka
  • Är svala och inte vindtäta
  • Torkar fort
  • Är snygga (jag skall ha dem till jobbet)

Allehanda militära uniformsbyxor uppfyller smältkravet men går bort av en massa anledningar.

Tackar för alla tips
j

Tunn tweed har fungerat bra i några tusen år........torktiden är beroende på inblandningsprocenten men ull värmer även i vått tillstånd......

PS jag förstår att du jobbar utomhus......

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej alla glada,
Är det någon som har koll på vilka material som smälter och/eller brinner och vilka som bara "förbränns"? Jag letar efter byxor i friluftsstuk som inte smälter och/eller brinner, det gör inget om de förstörs, bara jag inte blir sittande med ett lager plast insmält i benen så tex ren bomull går finfint.. Mina Tierra Sendero skulle väl vara perfekta om det inte vore för stretchpanelerna som jag misstänker smälter som smör om de utsätts för öppen låga.

Bonuspoäng ges för byxor som
  • Är slitstarka
  • Är svala och inte vindtäta
  • Torkar fort
  • Är snygga (jag skall ha dem till jobbet)

Allehanda militära uniformsbyxor uppfyller smältkravet men går bort av en massa anledningar.

Tackar för alla tips
j

Kan du inte berätta varför du har den här specen?

i blandväv typ Fjällrävens grönlandsväv 65% polyester och 35% bomull torde funka och dessa är slitstarka.

Ok, så är det ett rimligt antagande att poplinblandningar rent allmänt inte smälter eller brinner så länge de håller sig under 65% polyester? Jag tänkte försöka slippa att behöva köpa ett par byxor av varje märke och elda upp för att få veta..

Tackar
j

Nomex är flamsäkert och finns i ett flertal blåljus- och racingkläder, men googla lite så finns det kanske några som passar.

Edit: Ser att dave1 är inne på samma spår...

valdemar

Jo, jag har tittat lite på Taigas och några andra märkens Nomex byxor men inte hittat något som är lämpligt, men tack iaf :) Om det är så att G-1000 mfl inte smälter/brinner vore det praktiskt.

j

En anledning till att jag gärna använder G-1000 och liknande, är att det tål glödsprättt, eld och hetta mycket bättre än många andra material, samtidigt som det inte tar lika lång tid att torka som t.ex bomull. Däremot är de vindtäta.

Raskesven

Ang G1000 m fl av blandvävarna är det så att plastfibern smälter vid rejäla glödsprätt och det blir små runda glödhål med svetsade kanter. Mina äldsta FR byxor har passerat 4 decenniet, ännu brukbara, efter omsömnad....

Jag vet inte vad du har för jobb och vad "snygga" är men skulle kunna tänka mig att Klättermusen Gere kan va nåt. Kolla på Addnature.se där de rear ut dem för 1395 spänn.

Edit: det var texturerad polyamid så det är kanske inte optimalt... Får man fråga vad du jobbar med du du riskerar att brinna upp daglig basis :)

gere_castorgreen.jpg

"Bekväma som ett par mycket mjuka stretchjeans, men håller fem gånger längre, torkar fem gånger fortare och är tio gånger mer vindtäta. Materialet i Gere är vävt med en unik tråd som kombinerar en rad attraktiva egenskaper – egenskaper som tillsammans skapar det mest bekväma och hållbara par byxor du någonsin upplevt. Vi har arbetat i fem år med att utveckla ett grovt stretchtyg som både ger vindresistens och mjuk känsla mot huden. Men det var inte möjligt förrän vi hittade detta garn, som efter krympningsbehandling både ger eftersträvad elasticitet och stänger alla små öppningar i tyget, så att det står emot vind utan att bli för stelt. Passar till alla typer av friluftsaktiviteter och äventyr, perfekta för vandring och klättring. "

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips