Byxor för friluftsliv

Det är som jag ser det viktigt att veta vad man skall göra, vandra, elda eller jobba till att börja med.
Jag har oxså stått och bott i olika fältuniformssystem under många år. Halvsyntet och helsyntet har flera goda sidor.
Mextex och dess kusiner G-tex i olika skepnader är däremot för tätt för min huds utsöndringar, eller oxså håller jag för högt tempo.....Däremot fungerar de bra när jag skall sitta stilla på pass eller vid bivacken.
Är det blött ute föredrar jag ett par lösa regnben, lårings. Däremot är jag mycket förtjust i öppet nertill och lös midja, läs hängslen, och blir det riktigt varmt får man finna en gylfpinne.
Är det risigt och blött behövs damasker av någon modell och enbart remmar nertill skyddar inte tillräckligt efter mina erfarenheter.
Ull har oxså mycket som talar för det sålänge som det inte blir vått. Tunn ull torkar lätt med kroppsvärmen eller vid sidan av en eld.
Är det vått ute är hel eller halvsyntet fenomenalt då man med hjälp av kroppsvärmen lätt kan torka dessa plagg på kroppen.
Är brasor och att kunna vara nära dem målet blir urvalet begränsat till ull eller grövre bomullstyger.
Som vanligt fungerar inte byxorna ensamma utan lämpliga benkläder behövs under. Men det är ett särskilt ämne.
Oavsett vilket, ett par byxor behöver inte kosta lappen för att duga i skogen, mina senaste kostade 175 på rean, min senaste ullbyxor 50-lappen jämt. Men som sagt vad skall du göra och hur mycket pejling har du på utbudet. Lycka till!
//J
 
Vill man ha ett par riktigt friluftsbyxor med bl.a. oslagbar passform så saknar Lundhags Traverse Pant konkurrens. Kostar en tusenlapp, väl spenderade pengar!
 
Har precis fått ett par Lundhags Traverse som tidog födelsedagspresent och kan inte annat än hålla med. Har visserligen inte använt de så mycket men de sitter otroligt bra på kroppen. Verkar väldigt slittåliga och med stretchpanelerna så kommer de att passa perfekt även som klätterbyxa. Använder också Intersports friluftsbyxa då jag vandrar men kommer nog att alternera mellan dessa två då Lundhags är klart tåligare mot rivig snårskog och dylikt.
 
Jag kan också rekomendera Lundhags Traverse, i alla falll i torrt väder. Är det fuktigt ute är min erfarenhet att stretchen tar in väta, samma sak med kyla kan bli lite kallt framåt kvällen om man inte rör sig...
 
På gränsen till OT men jag har ett par Lundhags Transition med stretchpanel.

Efter första kontakt med snår gick det loss trådöglor ur stretchen.

Känns så där kul, vad är era erfarenheter?


Vad gäller byxor är min melodi ett par halvtunna syntetbyxor från McKinley (Intersport) perfekta. Slitstarka och torkar fort.
Skall det slitas ännu hårdare (kasa nedför klipphällar på väg mot bäcken längre ned) använder jag ett par 5.11 i syntet, jag har för mig de är med sänkt pris nu på www.terrang.se

GoreTex skulle jag inte välja såvida det inte gäller fisketurer där jag vet att vädret kommer växla mellan regn och inte regn. Skall jag bröta i surveta snår kanske ett par PVC-regnbyxor från Grindéns kan vara lämpliga, dock inte för vandring...
 
Fjällräven

Jag har ett par Fjällräven zip-off av någon typ (tyvärr, det stod inte i dem vilken modell det är) men det är en dammodell i kraftigt tyg (naturmaterial) och låg midja. Kanonbra och så vindtåliga som man vill ha dem. Vaxa in dem och de står fint emot både väta och vind. Tvätta ur vaxet och de funkar på riktigt varma breddgrader.

Det enda (och det är tyvärr ett stort aber) är att en söm skaver så förbaskat att jag vid senaste vandringen fick tejpa låret. Så känn efter noga när du provar byxorna, och hittar du något som verkar skava så prova ett nytt par.

Jag bor i Lund och här säljer Naturkompaniet bara fjällrävenbyxor. Är det någon som har tips på var man kan hitta Lundhags? Finns något i Malmö?
 
ITAB och Pinewood

Redan nämnda ITAB gör bra och billiga byxor i både syntet och bomull/polyester. Ett annat märke med bra och prisvärda byxor är Pinewood. Kanske inga lättviktare men smidigare än Fjällrävens klassiska G1000-modeller.
 
sjöarbetsbyxor

Tjenare.
Jag måste köpa ett par nya byxor för frilutfslivet och undrar lite om vad det finns och vad folk rekommenderar. Jag vill ha ett par byxor främst för vandring och allmänt "ute i skogen-livet", ett par schyssta, funktionella, slittåliga friluftsbyxor. Vad finns det att tillgå? Hittills ligger m90 fältbyxa nr 1, både pris, kvalité, å slittålighet, det är ju bara det där med utseendet :p

Länka gärna till några sidor där man kan surfa runt lite och kolla, om ni vet några bra sidor.

tack så mkt / Ekstam

M/90 finns ju i hela försvarsmakten även hos båtfolket, då den är marinblå å heter Sjöstridsdräkt 93.

Dock är dessa ganska svåra att få tag på till ett bra pris, vad jag vet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ctve8n Byxor för friluftsliv Kläder 13
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...