Byxor för friluftsliv

Tjenare.
Jag måste köpa ett par nya byxor för frilutfslivet och undrar lite om vad det finns och vad folk rekommenderar. Jag vill ha ett par byxor främst för vandring och allmänt "ute i skogen-livet", ett par schyssta, funktionella, slittåliga friluftsbyxor. Vad finns det att tillgå? Hittills ligger m90 fältbyxa nr 1, både pris, kvalité, å slittålighet, det är ju bara det där med utseendet :p

Länka gärna till några sidor där man kan surfa runt lite och kolla, om ni vet några bra sidor.

tack så mkt / Ekstam
 
Haglöfs Rabot Flex Pant tycker jag verkar bra.
Nån som har reflektioner på byxan ???

Ska köpa ett par när jag får cash =)
 
Milo Nito

Jag gillar mina Lundhags Traverse, stretchen ger en grym passform.
Liknande byxa, men billigare, Milo Nito som finns hos North Star Trading, kanske också kan vara något?

http://www.northstar.se/

Leta under Friluftskläder-Byxor.
 
fjällräven karl. borstad g1000, bra fickor, funkar hyfsat till vardags. torkar fort, tål lite väta om man impregnerar. tål glödsprätt hyfsat.
 
Vilka rimligt billiga halv eller mer syntet av jobbarskärning som helst, fungerar utmärkt. Ull har fördel vintertid och om öppen eld är din melodi.
//J
 
Svårt att välja

Hej!

Jag letar också efter ett par nya byxor att ha ute i skogen vid vandring. Jag har ännu inte kunnat utröna vilka material som lämpar sig bäst. Ska man köpa Gore-tex eller liknande material eller ska man hålla sig till material som inte är vattentäta och istället köra regnställ vid regn och fukt?

Det tycks råda olika meningar i ämnet.
Som föredetta officer har jag använt ovannämnda M/90 i tio år. Det är helt klart slitstarka, praktiska och med rätt impregnering rätt ok i fuktigt väder. Men det är ju som nämn här utseendet som drar ner.=)

Gore-tex eller mer naturliga material?
 
Det tycks råda olika meningar i ämnet.
Som föredetta officer har jag använt ovannämnda M/90 i tio år. Det är helt klart slitstarka, praktiska och med rätt impregnering rätt ok i fuktigt väder. Men det är ju som nämn här utseendet som drar ner.=)

precis...

Bra synpunkt med det där gore-tex eller regnställ....

tack för tipsen hittills allihopa!
 
Hittills ligger m90 fältbyxa nr 1, både pris, kvalité, å slittålighet, det är ju bara det där med utseendet :p

Vill du köra vidare på samma spår kan jag rekommendera Itabs Fjällbyxa. Tänk dig M90, fast i trevligare färger. För vandring skulle jag inte helt oväntat välja nåt lättare, men för vanligt ute-i-skogen-liv tycker jag personligen att det är slöseri med tid att leta efter nån annan byxa :)

Det verkar dock som att de är på väg att utgå (?), de säljs ut för 250 kr. Man kanske bör köpa på sig några par.

249-06.jpg
 
Hej,
Har blivit sugen på ett par T&P Discovery efter att ha läst inläggen här. Vill ha ett par hyfsat vattentäta byxor för långsam vandring/utevistels med barnen. Vet någon något om passformen för en tjej?? Köpte ett par byxor från Pinewood som satt som en säck. (Det var en herrmodell) Skulle vilja veta innan jag chansar o beställer.
 
Vilka rimligt billiga halv eller mer syntet av jobbarskärning som helst, fungerar utmärkt. Ull har fördel vintertid och om öppen eld är din melodi.
//J

Håller med. Om man tidigare nöjt sig med m90 så tycker jag arbetsbyxor funkar utmärkt. Nuförtiden kan man få tag på flertalet diskreta färger, typ svart, oliv, beige, grå, och snygga snitt med benfickor och sånt. Nästan alltid under tusingen, och ibland så billiga som 300 spänn.

Ända riktiga nackdelen är väl att de kan vara tyngre än "friluftsbyxor" men så tål de ju mer slitage
också. Jag har haft ett par lättare "zip off" no-name arbetsbyxor som jag köpte på öb för typ evigheter sen, som hållit hur länge som helst. Slitna i grenen dock, antar att man inte räknat med så mycket slitage där som just vandring medför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ctve8n Byxor för friluftsliv Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.