Kan rekomendera ett par taiga trader byxor. Har flera par själv. enda nackdelen som jag har hittat är att det saknas någon anordning att stänga till dem runt kängerna/damsakfunktion, vilket är något jag saknar. kolla in på http://www.taiga.se
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Byxor för fjällvandring.
- Trådstartare grodanbolle
- Start datum
Gidenstam; sa:Kan rekomendera ett par taiga trader byxor. Har flera par själv. enda nackdelen som jag har hittat är att det saknas någon anordning att stänga till dem runt kängerna/damsakfunktion, vilket är något jag saknar. kolla in på http://www.taiga.se
De har väl inga fickor med dragkedja?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Re: Re: Re: Mountain pant & M90
Inga problem (beroende på vad man stoppar där), jag har ett par och är väldigt nöjd, man känner inte av blixlåset.
Om du är snabb så kan du ett par billigt..
http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=37259&Pid=933862
crazy; sa:Blixlås på backfickan. Då måste man ju sätta sig på det man har där.
Inga problem (beroende på vad man stoppar där), jag har ett par och är väldigt nöjd, man känner inte av blixlåset.
Om du är snabb så kan du ett par billigt..
http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=37259&Pid=933862
Sarar; sa:Varför inte köpa ett par nya fjällrävenbyxor, sy dit en drgkedja där du nu vill ha den och sedan impregnera den med fjällrävens vax lite oftare?
Fjällrävens vax är nog en av de sämsta produkter som sålts.
Använd softshellbyxor
Har själv ett par Greenland Trousers som enligt mig är en bra allround byxa, däremot gillar jag olika typer av softshellbyxor bättre.
Fjällrävens G-1000 tyg är mycket bra om man vill ha ett par rejält slitstarka byxor som inte är för täta och som ej är helt vattentäta. Om man applicerar mer vax så blir ju byxan rejält vattenavstötande men den blir också tätare innefrån.
Anledningen till att blixtlås inte används på fickor borde nog vara att de går sönder snabbare än knappar.
Det finns några softshellbyxor som borde passa, de flesta softshellbyxor fungerar i alla väder, till alla aktiviteter och året om. De har oftast mycket bra ventilering och skön passform.
1. Tierra Coulouir Trouser. Med dragkedjor på fickorna. Förstärkningar på knäna. Rak modell
2.Marmot ATV pants. Dragkedjor på fickor. Resår i benslut och med en dragkedja så benslutet går att utvidga.
3. Millet har också en riktigt bra byxa men jag kommer inte ihåg vad den heter. Finns säkert fler bra byxor av andra fabrikat.
Mvh, Per Nyberg.
http://www.pangeaexploration.net
Har själv ett par Greenland Trousers som enligt mig är en bra allround byxa, däremot gillar jag olika typer av softshellbyxor bättre.
Fjällrävens G-1000 tyg är mycket bra om man vill ha ett par rejält slitstarka byxor som inte är för täta och som ej är helt vattentäta. Om man applicerar mer vax så blir ju byxan rejält vattenavstötande men den blir också tätare innefrån.
Anledningen till att blixtlås inte används på fickor borde nog vara att de går sönder snabbare än knappar.
Det finns några softshellbyxor som borde passa, de flesta softshellbyxor fungerar i alla väder, till alla aktiviteter och året om. De har oftast mycket bra ventilering och skön passform.
1. Tierra Coulouir Trouser. Med dragkedjor på fickorna. Förstärkningar på knäna. Rak modell
2.Marmot ATV pants. Dragkedjor på fickor. Resår i benslut och med en dragkedja så benslutet går att utvidga.
3. Millet har också en riktigt bra byxa men jag kommer inte ihåg vad den heter. Finns säkert fler bra byxor av andra fabrikat.
Mvh, Per Nyberg.
http://www.pangeaexploration.net
Jag skaffade ett par trader-byxor för förra sommarens vandring. Instämmer i att det är bra. Använde dem även under hösten. Var lite tveksam just för att framfickorna inte har dragkedja och för att de saknar förslutning nertill. Men framfickorna är så bra skurna att man inte tappar något ur dem. Två bra benfickor med kardborre och liten minificka inne i ena fickan, en bakficka med kardborre. Längs ner i bensluten är de lite uppsydda. Jag tog ett resårsnöre och drog helt enkelt det runt i fållen och satte dit ett snörlås så de går att dra åt mer vid behov.crazy; sa:Gidenstam; sa:Kan rekomendera ett par taiga trader byxor. Har flera par själv. enda nackdelen som jag har hittat är att det saknas någon anordning att stänga till dem runt kängerna/damsakfunktion, vilket är något jag saknar. kolla in på http://www.taiga.se
De har väl inga fickor med dragkedja?
Byxorna pallar att vatten slår över kängskaftet en gång utan att det läcker in, men inte flera. De är bra vattenavvisande mot regn och torkar snabbt. Det enda krav de inte uppfyller av dina är dragkedjan i fickorna.
Raskesven
Det är skitbra för min hatt, som är i vaxad bomullcrazy; sa:Sarar; sa:Varför inte köpa ett par nya fjällrävenbyxor, sy dit en drgkedja där du nu vill ha den och sedan impregnera den med fjällrävens vax lite oftare?
Raskesven
Är inte vattenavvisande
Fälbyxa modell 90 är visserligen slitstark men har värdelöst vattenmotstånd. Tycker inte heller att de torkade speciellt fort, och tyget noppade sig på knäna och andra slitytor. Fjällrävens G1000-väv är bättre enligt mig. Softshell-byxor är dyra men antagligen det bästa alternativet.
Fälbyxa modell 90 är visserligen slitstark men har värdelöst vattenmotstånd. Tycker inte heller att de torkade speciellt fort, och tyget noppade sig på knäna och andra slitytor. Fjällrävens G1000-väv är bättre enligt mig. Softshell-byxor är dyra men antagligen det bästa alternativet.
jag bytte själv mina gamla Fjällräven-byxor mot Softshell för fjällturerna för några år sedan. Jag var till en början lite skeptisk till materialet som kändes lite som gammaldags gympabrallor. Men funktionen är överlägsen G1000-väven.
De står emot vind och väta bättre än G1000-väven.
Man blir mycket rörligare, särskilt i kuperad terräng jämfört med fjällräven-brallorna.
De har ett mycket bredare behagligt temperaturintervall, dvs funkar bra i både kallt och varmt väder. Går alltså bra på både långfärdsskridskoturer och vandringar i varmt väder.
De torkar mycket fortare än Fjällrävenbyxorna. Med de gamla var man vid regnväder i ett ganska tidigt skede tvungen att fatta beslut om huruvida det var en kort övergående skur som kunde ignoreras eller ett mer ihållande regn som krävde förstärkningsplagg. Med softshell-brallorna knallar man helt enkelt på tills man börjar känna sig blöt om benen (vilket är förvånansvärt länge).. Då drar man på regnbyxor ovanpå och upplever att byxorna faktiskt torkar under regnbrallorna medan man går. Det funkade aldrig med mina Fjällrävenbyxor.
Själv har jag ett par Klätttermusen Mithril, men vilka man väljer är nog en smaksak och man får prova sig fram . Tight passform är dock ingen nackdel för rörligheten eftersom själva idén är att de är töjbara.
De står emot vind och väta bättre än G1000-väven.
Man blir mycket rörligare, särskilt i kuperad terräng jämfört med fjällräven-brallorna.
De har ett mycket bredare behagligt temperaturintervall, dvs funkar bra i både kallt och varmt väder. Går alltså bra på både långfärdsskridskoturer och vandringar i varmt väder.
De torkar mycket fortare än Fjällrävenbyxorna. Med de gamla var man vid regnväder i ett ganska tidigt skede tvungen att fatta beslut om huruvida det var en kort övergående skur som kunde ignoreras eller ett mer ihållande regn som krävde förstärkningsplagg. Med softshell-brallorna knallar man helt enkelt på tills man börjar känna sig blöt om benen (vilket är förvånansvärt länge).. Då drar man på regnbyxor ovanpå och upplever att byxorna faktiskt torkar under regnbrallorna medan man går. Det funkade aldrig med mina Fjällrävenbyxor.
Själv har jag ett par Klätttermusen Mithril, men vilka man väljer är nog en smaksak och man får prova sig fram . Tight passform är dock ingen nackdel för rörligheten eftersom själva idén är att de är töjbara.
Raskesven; sa:Det är skitbra för min hatt, som är i vaxad bomullcrazy; sa:Sarar; sa:Varför inte köpa ett par nya fjällrävenbyxor, sy dit en drgkedja där du nu vill ha den och sedan impregnera den med fjällrävens vax lite oftare?
Raskesven
Det luktar gott också.
Kanske går att äta?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg