Byta vevparti? Fördelar?

Hej, och jag vet inte om jag skriver i rätt avdelning men min fråga är följande.

Jag äger en cykelcross med vevparti 46/36. Nu förtiden använder jag cykeln mest med slicks, och som LVG Cykel. Nyligen fick jag kommentar om att byta till kompakt vevparti till ex. 50/34 eller 50/36.

Fördelar och nackdelar med bytet? kommer jag att vinna någonting?

Tackar för alla svar och kommentarer.
 
Du menar v'äl bara att du ska byta ut klingorna? Antar att du bara ska cykla landsväg med den då du satt på slicks! En lämplig större utväxling är en "normal" racerutväxling 52/39
Då kommer det gå lite fortare om du orkar med den högre utväxlingen ;)

/Janne
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det är ju bara du själv som kan svara på den frågan. Känner du att du behöver ett bredare växelspann? Har du ett behov av att trampa i nerförbackarna? Det är ju mest om man kör i klunga eller verkligen tävlar som det kan behövas. Vill du ha något lättare växlar kan du ju nöja dig med att byta den lilla klingan till en 34 t (jag antar att du har ett vanligt kompaktvevparti med 110 mm bcd). Den lilla klingan är ju normalt den billigaste.

Mange
 
...Jag äger en cykelcross med vevparti 46/36. .. Nyligen fick jag kommentar om att byta till kompakt vevparti till ex. 50/34 eller 50/36.

Fördelar och nackdelar med bytet? kommer jag att vinna någonting?

Handlar mest om hur fort du cyklar. Om du kan köra så fort på högsta växeln att benen inte hinner med så kan du ha nytta av ett större vevparti. En snabb titt på Sheldons utväxlingsräknare visar att det du har ändå bör räcka till runt 50 km/h.

Är du inte uppe i de hastigheterna så är nyttan av nytt vevparti inte särskilt stor.
 
50-34

är mångsidigare då du får större nytta/varation av att byta mellan klingorna fram. Kanske skall du i så fall flytta lite på framväxeln om den inte har lött fäste.

Men att byta mellan olika kasetter bak ger också olika utväxlingsregister. Hur mycket varationer sväljer din bakväxel? Dvs är det en landsvägs = kort växelarm eller mtbbakväxel = lång växelarm?

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips